Alarmerende cijfers: 25 procent meer verkeersongevallen dan vorig jaar

De cijfers liegen er niet om, we hebben nog veel te winnen als het gaat om verkeersveiligheid. Uit ongevalsdata van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) blijkt dat het aantal ernstige ongevallen in eerste drie kwartalen van 2022 met 3194 toenam tot 16.224. Dit is een toename van bijna 25 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal ongelukken met blikschade steeg met 6104 incidenten naar 55.534. 

Ambulance rijdt naar ongeval toe

De hoogte van deze cijfers is volgens Paul Broer, portefeuillehouder verkeer van de Nationale Politie, toe te kennen aan een hogere verkeersdrukte op de wegen ten opzichte van vorig jaar. "Wij zien de cijfers dagelijks en zijn daardoor niet echt verrast, maar we hadden het uiteraard ook liever anders gezien. Maar veel heeft te maken met de verhoogde verkeersintensiteit. Het is overduidelijk dat het weer veel drukker op de weg is en we meer naar kantoor gaan. Dat heeft helaas ook negatieve consequenties voor de ongevalscijfers.”.

Vorige maand ook al in het nieuws dat N-wegen steeds vaker het decor zijn van verkeersongevallen. Daarbij sprak onze woordvoerder Rob Stomphorst zijn zorgen uit over de veiligheid van provinciale wegen. "De wegen zijn vaak dubbelbaans en hebben geen vangrails of berm in het midden". Hierdoor is de kans op een frontale botsing een stuk groter dan op wegen die dit wel hebben.  Maar niet alleen de infrastructuur zorgt keer op keer voor onveilige situaties op provinciale wegen. "Er wordt ook gewoon te hard gereden", aldus Stomphorst. "Ten onrechte is bij mensen het idee ontstaan dat zij op de weg tijd kunnen inhalen."

Grootste oorzaak is menselijk falen

Uiteindelijk is de voornaamste oorzaak van ongelukken dus niet (gebrekkige) infrastructuur, maar menselijk handelen. "Zo’n 95 procent van alle verkeersongevallen ontstaat als gevolg van menselijk falen. De mens is de zwakste schakel en daar moeten we ons dan ook op richten”, zegt onze woordvoerder Rob Stomphorst in een interview met de Telegraaf. „De grootste verkeersveiligheidswinst kunnen we boeken door het indammen van (te) hoge snelheden, het voorkomen van alcohol, drugs en lachgas tijdens deelname aan het verkeer en het uitschakelen van interactieve communicatie via de smartphone tijdens het rijden.”

"De grootste verkeersveiligheidswinst kunnen we boeken door het indammen van (te) hoge snelheden, het voorkomen van alcohol, drugs en lachgas tijdens deelname aan het verkeer en het uitschakelen van interactieve communicatie via de smartphone tijdens het rijden.”

Rob Stomphorst - Woordvoerder Veilig Verkeer Nederland

Oplossing ligt bij politiek en politie

Kijkend naar aantal ongevallen, gewonden, doden en de (maatschappelijke) financiële kosten van ongevallen zijn Broer en Stomphorst het erover eens dat politiek en politie hun focus moeten richten op het verbeteren van de verkeersveiligheid. „Ik hoop dan ook dat dit gebeurt bij afwegingen op lokale, provinciale en landelijke overleg- en beslistafels" zegt Broer. "Ook is het noodzaak dat organisaties weggebruikers blijven voorlichten, aanspreken en een beroep op hun verantwoordelijkheid doen. En in het verlengde van die aanpak zal de politie naar vermogen blijven handhaven.”

Meedoen is makkelijk

Los van infrastructurele aanpassingen kun je ook zelf wat doen om verkeersongevallen te voorkomen. Hou je aandacht bij het verkeer, bijvoorbeeld met behulp van onze tips om MONO onderweg te gaan. Ga je met de fiets op pad? Dan is een fietshelm dragen is een goed idee. Het dragen van een fietshelm vermindert de kans op ernstig hoofdletsel bij een ongeval met 60%. Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen.