De hoogte van deze cijfers is volgens Paul Broer, portefeuillehouder verkeer van de Nationale Politie, toe te kennen aan een hogere verkeersdrukte op de wegen ten opzichte van vorig jaar. "Wij zien de cijfers dagelijks en zijn daardoor niet echt verrast, maar we hadden het uiteraard ook liever anders gezien. Maar veel heeft te maken met de verhoogde verkeersintensiteit. Het is overduidelijk dat het weer veel drukker op de weg is en we meer naar kantoor gaan. Dat heeft helaas ook negatieve consequenties voor de ongevalscijfers.”.
Vorige maand ook al in het nieuws dat N-wegen steeds vaker het decor zijn van verkeersongevallen. Daarbij sprak onze woordvoerder Rob Stomphorst zijn zorgen uit over de veiligheid van provinciale wegen. "De wegen zijn vaak dubbelbaans en hebben geen vangrails of berm in het midden". Hierdoor is de kans op een frontale botsing een stuk groter dan op wegen die dit wel hebben. Maar niet alleen de infrastructuur zorgt keer op keer voor onveilige situaties op provinciale wegen. "Er wordt ook gewoon te hard gereden", aldus Stomphorst. "Ten onrechte is bij mensen het idee ontstaan dat zij op de weg tijd kunnen inhalen."
Grootste oorzaak is menselijk falen
Uiteindelijk is de voornaamste oorzaak van ongelukken dus niet (gebrekkige) infrastructuur, maar menselijk handelen. "Zo’n 95 procent van alle verkeersongevallen ontstaat als gevolg van menselijk falen. De mens is de zwakste schakel en daar moeten we ons dan ook op richten”, zegt onze woordvoerder Rob Stomphorst in een interview met de Telegraaf. „De grootste verkeersveiligheidswinst kunnen we boeken door het indammen van (te) hoge snelheden, het voorkomen van alcohol, drugs en lachgas tijdens deelname aan het verkeer en het uitschakelen van interactieve communicatie via de smartphone tijdens het rijden.”