Bob-campagne wint award

Jury prijst het concept dat door de jaren heen bij de tijd is gebleven en door de inzet van vakkennis mensenlevens heeft gespaard.

SAN consistent award voor de bob campagne

SAN Accenten

Tijdens de uitreiking van de SAN Accenten 2018 ontving de Bob-campagne de 'Consistent Accent'-award! Het is de eerste keer dat deze award naar een overheidscampagne gaat. De uitreiking wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) als inspirerende ontmoeting met vakgenoten, relaties en winnaars. Deze jubileumeditie werd gepresenteerd door Humberto Tan in Studio 21.

Vakkennis spaart levens

De Bob-campagne bestaat sinds 2001 en wordt steeds geüpdatet op basis van de nieuwste inzichten uit de wetenschap. Juryvoorzitter Jolanda Sap prees het concept dat door de jaren heen steeds bij de tijd gebleven is en door de inzet van vakkennis mensenlevens heeft gespaard.  

De Bob-strategie

De campagne draagt een sociale norm uit en focust op het gewenste gedrag door het goede voorbeeld te laten zien. Daarnaast vormen commitment en consistentie een belangrijk onderdeel van de strategie. Dit laatste houdt in dat als je iets afspreekt - met jezelf en/of met anderen - je eerder geneigd bent je hieraan te houden. In de Bob-campagne stimuleren we dat met de zin ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’. Door in een situatie waar alcohol geschonken wordt uit te spreken dat je de Bob bent, wordt het makkelijker om niet te drinken. Dé kracht van de campagne.

Bob en Veilig Verkeer Nederland

Veilig Verkeer Nederland draagt ook bij aan het succes van de Bob-campagne. Ons campagneteam gaat bij grote landelijke events zoals Pinkpop, de Zwarte Cross en de Vrienden van Amstel Live, in gesprek met festivalgangers om ze aan het denken te zetten over hun verkeersgedrag opdat ze bewuste keuzes maken als ze achter het stuur stappen. Bestuurders die het goede voorbeeld geven, worden beloond met de bekende gele sleutelhanger. Het afgelopen jaar bereikten we hiermee 1,5 miljoen bezoekers op prominente festivals. Doordat wij hierin samenwerken met de drankenbranche, al sinds de start van de campagne in 2001, wordt het voor ons mogelijk om via het Bob-campagneteam de zo belangrijke rol van Bob te benadrukken. Altijd met de kenmerkende positieve insteek van de Bob-campagne.