‘Die duizenden vrijwilligers zijn een grote kracht’

Publicatiedatum:

Als klein jongetje heeft Mark Harbers al een passie voor alles wat rijdt, vaart en vliegt. Nu hij minister van Infrastructuur en Waterstaat is, bevindt hij zich naar eigen zeggen op een ‘droomdepartement’. Het ministerie en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn al 90 jaar aan elkaar verbonden, dus alle reden om stil te staan bij dit jubileum.

Interview Mark Harbers voor jubileumedite van VVN Magazine

Veilig Verkeer Nederland zet zich als non-profitorganisatie nu 90 jaar in. Wat is het belang van maatschappelijke organisaties voor de verkeersveiligheid?

‘Verkeersveiligheid is iets wat ons allemaal bindt. Zodra je de deur uitgaat, wil je weer heelhuids thuiskomen. Natuurlijk is verkeersveiligheid een taak van de overheid, maar we kunnen het niet alleen. Daarom vind ik het zo ontzettend mooi dat er een organisatie is als VVN. Deze vereniging brengt ál die mensen in de samenleving bij elkaar die zich willen inzetten. En dat hebben we nodig. Het verhaal van verkeersveiligheid kan namelijk nooit genoeg verteld worden. Dat moment van ‘oef, dat ging maar net goed’, herkent iedereen. We zijn mensen, niemand is perfect en dat maakt het zo goed om bewust bezig te zijn met je verkeersgedrag. Het blijft een actueel issue.’

Veilig Verkeer Nederland ontvangt subsidie van het ministerie, waarom is dat?

‘Omdat wij het niet alleen kunnen. Als overheid pretenderen we veel, maar we kunnen nooit in alle hoeken van de samenleving komen. VVN heeft dat bereik wél en dat vind ik een ongelofelijke kracht. Een gepassioneerde club met heel veel vrijwilligers, met de goede programma’s en met oog voor vernieuwing: daar willen we heel graag subsidie aan geven. Het is ook een ontzettend sterk merk. We zouden wel gek zijn als we dat links lieten liggen!’

‘Al 90 jaar een vernieuwend karakter’

Mark Harbers, Minister van Infrastructuur en Waterstaat

Hoe kijkt u aan tegen de missie ‘Iedereen veilig over straat’ van Veilig Verkeer Nederland?

‘Die missie is precies de kern van de samenwerking tussen VVN en het ministerie. Het matcht met de doelen die we als kabinet hebben en die ook mijn voorgangers hebben ingesteld met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Met als ultieme stip op de horizon: geen verkeersslachtoffers meer in 2050. Bij ‘Iedereen veilig over straat’ gaat het van een peuter tot aan iemand op hoge leeftijd en ongeacht welke vorm van vervoer. En dan kom ik tot de allergrootste kracht van VVN: het bereiken van al die doelgroepen lukt je niet zonder al die duizenden vrijwilligers. Zó’n grote vereniging van mensen die zich inzetten voor verkeersveiligheid, dat is prachtig.’

 

Interview Mark Harbers

De activiteiten van Veilig Verkeer Nederland zijn gericht op verkeerseducatie en het aanmoedigen en toerusten van mensen om in actie te komen voor verkeersveiligheid. De rol bij infrastructuur en handhaving is vooral beïnvloedend en adviserend. Hoe staat u tegenover deze benadering?

‘Wat ik ontzettend knap vind van Veilig Verkeer Nederland, is dat deze vereniging er alles aan doet om ervoor te zorgen dat wij de goede signalen krijgen. Naast het wijzen op verkeersonveilige situaties, heeft VVN een schat aan kennis als het gaat om verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding. Zoals de manier waarop VVN de scholen bereikt en nadenkt over lesprogramma’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. In de tijd dat ik hier zit, vond ik de lancering van VVN Minecraft Verkeerseducatie samen met Dennis Wiersma (minister van Primair en Voortgezet Onderwijs, red.) echt één van de leukste dingen tot nu toe! We waren allebei hartstikke enthousiast. Het staat voor mij ook synoniem voor het vernieuwende karakter dat VVN al 90 jaar heeft.’

Wat wilt u Veilig Verkeer Nederland meegeven op weg naar het 100-jarig bestaan?

‘Het eeuwfeest van VVN is in 2032, dat is na het ‘magische jaar’ 2030 waarin we als samenleving zoveel dingen bereikt willen hebben. Kijk naar verkeer: in 2030 moeten we het resultaat hebben van al dat geld wat we nu klaar hebben staan. Ik hoop echt dat we dan aan de statistieken zien dat VVN de lobby op andere dingen kan richten. Maar de realiteit is dat er de komende tien jaar nog genoeg op ons afkomt waarvoor de kennis en inzet hard nodig blijft. Ik kijk ernaar uit - met alles wat VVN ons nu al biedt - om verkeersveiligheid tot een groter succes te maken en daarin met elkaar op te trekken. Tot we echt die nul in 2050 hebben.’

Dit artikel is onderdeel van de 90 jaar jubileum editie van het Veilig Verkeer Nederland magazine.