Dit artikel verscheen eerder in het VVN Magazine.
Gigantische afname
Grote steden in het buitenland gingen Amsterdam al voor: in Brussel, Edinburgh en Parijs is de maximumsnelheid al grotendeels teruggebracht van 50 naar 30 km/uur. Die maatregel heeft in al die steden geleid tot 20 à 30% minder verkeersslachtoffers. Melanie: ‘Dat is gigantisch. Ook wij maken ons grote zorgen over de verkeersveiligheid in de stad. We zien dat het steeds drukker wordt met meer auto’s, fietsers en openbaar vervoer. Het aantal ernstige ongelukken neemt toe, ook die met een dodelijke afloop. Dat zijn zorgelijke cijfers en die willen we een halt toeroepen. Door de snelheid te verlagen verwachten ook wij 20 tot 30% minder ongelukken. Mensen beseffen het zich niet altijd, maar je remweg bij 30 km/uur is zóveel korter dan bij 50. In zo’n drukke stad is dat cruciaal.’
Even wennen
Amsterdam gaat niet voor half werk: eind december 2023 geldt voor 80% van alle wegen dat het verkeer niet harder mag dan 30 km/uur. Net als Brussel voert de stad de maatregel in één keer in. Zo is de boodschap voor iedereen duidelijk en is de kans op gedragsverandering het grootst. ‘Gelukkig merken we best veel steun en begrip: twee derde van de Amsterdammers is voor deze maatregel. Natuurlijk zal het in het begin wennen zijn. Maar die 30 gaat ons ook veel opleveren. Mensen voelen zich nu onveilig in het verkeer, zoals schoolgaande kinderen en zelfs vijftigers die al niet meer op de fiets durven. Dat vind ik heftig, want het is een grote beperking van je vrijheid. Naast minder ongelukken, is het onze missie dat meer mensen aan het verkeer durven deelnemen. Daarnaast heeft 30 km/uur ook als prettig bijeffect dat het zorgt voor minder verkeerslawaai in de stad.’