Bijna 38% van de ouders voelt zich geruster wanneer hun kinderen slimme technologie gebruiken, zoals het delen van hun locatie, tijdens het fietsen naar school. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) worden jongeren tijdens het fietsen vooral afgeleid door het gebruik van de telefoon: berichten sturen en ontvangen, bellen, navigeren, het maken van foto’s en video’s, muziek luisteren, maar ook eten en drinken en praten met meefietsende leeftijdsgenoten.
Gedragsinzichten en technologie hand in hand
Om kinderen veiliger door het verkeer te laten fietsen, kondigen VVN en Life360 vandaag een nieuw partnerschap aan. In een land waar fietsen onmisbaar is en technologie een vaste plek heeft in het dagelijks leven, bundelen de organisaties hun krachten met een gezamenlijke missie: de verkeersveiligheid onder jongeren vergroten en ouders meer gemoedsrust bieden. Het partnerschap richt zich op het combineren van gedragsinzichten van VVN met de technologische mogelijkheden van Life360.
Zo worden nieuwe initiatieven ontwikkeld die zowel kinderen als hun ouders ondersteunen. Technologie kan namelijk een waardevolle aanvulling zijn op de verkeerseducatie die VVN dagelijks uitdraagt. Life360 speelt hierin een actieve rol. De app biedt functies als automatische botsingsdetectie bij snelheden boven 25 km/uur, het verzenden van een SOS-signaal met exacte locatie en direct contact met hulpdiensten in geval van nood. Binnen de samenwerking zullen functies zoals Crash Detection en SOS-meldingen extra worden benut om verkeersveiligheid te bevorderen en hierover beter te informeren.
Verkeersdrukte vraagt om extra aandacht voor kinderen
'De drukte in het verkeer neemt toe, waardoor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, sneller in lastige situaties terechtkomen,' zegt Willemijn Pomper, woordvoerder van VVN. 'De zomervakantie is vanaf vandaag voor kinderen in het hele land echt voorbij. Juist nu kinderen weer naar school gaan, is het belangrijk om hen bewust te maken van veilig gedrag in het verkeer. Samen met Life360 kijken we hoe we technologie kunnen inzetten om onze educatieve missie verder te versterken.' Ook Life360 ziet de samenwerking als waardevol. Mike Zeman, Chief Marketing Officer van Life360: 'Ons doel is de veiligheid en coördinatie van gezinnen te verbeteren. Uit ons onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de ouders zich zorgen maakt wanneer hun kinderen zelfstandig het verkeer in moeten. Met deze samenwerking willen we laten zien hoe technologie ouders kan helpen om zich geruster te voelen.'
Resultaten onderzoek
De samenwerking wordt ondersteund door recente onderzoeksresultaten*. Daaruit blijkt dat technologie ouders daadwerkelijk meer rust geeft. Zo zegt 56% van de ouders dat zij graag een melding ontvangen wanneer hun kind veilig is aangekomen op de bestemming. De grootste zorgen van ouders in het hele land zijn fietsen naar onbekende, nieuwe bestemmingen (56,3%) en fietsen in het donker (53,8%). De samenwerking tussen VVN en Life360 gaat per direct van start en wordt de komende tijd zichtbaar via diverse (VVN) campagnes, waaronder een 'safe driving challenge'.
Onderzoeksopzet
*Onderzoek in opdracht van Life360, uitgevoerd door PanelWizard in april 2025 onder N=1.137 Nederlandse respondenten: 574 ouders en 563 volwassenen van 21 jaar en ouder. Het onderzoek is uitgevoerd via een kwantitatieve online enquête.