De cijfers liegen er niet om. Het dragen van een fietshelm vermindert de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% (bron: SWOV). Met de campagne ‘Met een helm op de e-bike? Dat spreekt voor zich’ stimuleert Veilig Verkeer Nederland (VVN) het dragen van een fietshelm. Ook voor kleine ritjes, zoals naar de supermarkt voor je boodschappen. VVN wil 50-plussers bewustmaken van dit risico. Met een e-bike ga je harder fietsen op het moment dat je reactievermogen minder wordt. 'Met deze campagne maken wij 50-plussers attent op kleine direct toepasbare handelingen om zo lang mogelijk veilig te kunnen fietsen. VVN is voorstander van een vrijwillig gebruik van de fietshelm. We zien op straat dat steeds meer 50-plussers en kinderen een fietshelm dragen. Dat vinden wij een goede ontwikkeling,' aldus VVN-directeur Evert-Jan Hulshof.
Uit de taboesfeer
'De schatting is dat een fietshelm tussen de 45 en 50 verkeersdoden per jaar kan schelen. De helm beschermt het hoofd tegen hoofd- en hersenletsel, twee vaak voorkomende gevolgen van fietsongevallen. Een helm dragen als je op de fiets stapt, moet daarom uit de taboesfeer,' stelt Ingrid Wetser, projectleider senioren bij Veilig Verkeer Nederland. 'Het gaat om je eigen veiligheid. Balans houden wordt lastiger als je ouder wordt. Ook je reactievermogen vermindert. Hierdoor corrigeer je minder snel een fout, wat de kans om met je fiets te vallen vergroot. Wanneer je dit van jezelf weet, is het slim om jezelf te beschermen. Een fietshelm is dan ook geen overbodige luxe.' Het VVN-advies in dat geval luidt: Pak je eigen verantwoordelijkheid. Pas op jezelf. Draag een helm, ook op korte stukjes.
Actief blijven
De e-bike is oorspronkelijk ontwikkeld om mensen een steuntje in de rug te geven. Door de komst van de e-bike kun je tot op hoge leeftijd actief blijven. Fietsen is gezond. Je bent lekker in de buitenlucht. Je verplaatst je makkelijk in de stad en vaak ook sneller. Tegelijkertijd vraagt het rijden op een e-bike om andere vaardigheden dan met een traditionele fiets. Met een e-bike heb je een ander snelheidsniveau. Andere weggebruikers horen je niet aankomen en schatten vaak jouw snelheid te laag in. Bovendien wordt het verkeer in de stad en op de fietspaden almaar drukker, met verschillende voertuigen. Dat vraagt om een nieuwe mindset. Een helm op, ter bescherming, is helemaal geen verkeerd idee.
Kwetsbaarder
Met het klimmen der jaren vermindert je lenigheid en spierkracht. Dat maakt je kwetsbaarder op de fiets. Veel voorkomende ongevallen die oudere fietsers overkomt, zijn klein maar vervelend. Een botsing tegen een paaltje of uit balans raken door een stoeprand. Balansproblemen bij het opstappen. Het zijn met name de eenzijdige ongevallen waarmee mensen op de spoedeisende hulp belanden. Vergelijk het met skiën, waarbij knieletsel vaak het resultaat is van een ongelukkige val bij het tot stilstand komen. Gewoon een momentje van onachtzaamheid. Even je hoofd niet erbij houden, met grote gevolgen.
Zo is het ook met de e-bike. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Waarbij je hoofd en hersenen het meest kwetsbare deel van je lichaam zijn. Die moet je beschermen. Net zoals op de skipiste tegenwoordig bijna iedereen een skihelm op heeft, moet dat ook de gewoonste zaak van de wereld worden voor de e-bike. Mensen zijn zich bewust van het gevaar op hoofdletsel bij skiën. Met de campagne wil VVN mensen bewust maken van de risico’s die je loopt als je zonder helm op de e-bike stapt. De keuze voor een fietshelm maak je voor jezelf.