Een ervaren rijder kan risico's mijden

Fietsen door de natuur of boodschappen doen op de fiets. Heerlijk toch, die vrijheid? Bovendien is fietsen leuk, duurzaam en gezond. Wij helpen je graag om zo lang mogelijk veilig te blijven fietsen met handige tips en informatie over hulpmiddelen.

50-plussers fietsen e-bike tips Veilig Verkeer Nederland

We staan er liever niet bij stil, maar bij het ouder worden ga je fysiek wat achteruit. Denk aan je gehoor en reactievermogen. Misschien merk je het zelf. Bijvoorbeeld dat het lastig wordt om op te stappen, dat het omkijken wat stroef gaat of dat je moeite krijgt met het evenwicht. Ook wordt je lijf kwetsbaarder, waardoor het letsel bij een verkeersongeval vaak ernstiger dan bij een jonger persoon. Naast de fysieke veranderingen die je kan ervaren wordt het verkeer drukker en gevarieerder. Hoe ga je daar vertrouwd mee om?

Zo blijf je veilig fietsen

Onder het motto 'Een ervaren rijder kan risico's mijden' besteden we aandacht aan drie belangrijke thema's: de fietshelm, vooruitkijken en balans met behulp van een goed afgestelde fiets.

Draag een fietshelm

Het dragen van een fietshelm vermindert de kans op ernstig letsel bij een botsing of val. Wist je dat fietsers met helm maar liefst 70% minder kans hebben op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen? Verstandig dus om er een te dragen. Lees alles over de voordelen en waar je op kunt letten bij de aanschaf.

Kijk goed vooruit

Als je op de fiets goed vooruitkijkt en je snelheid afstemt op de verkeerssituatie, kom je niet voor verrassingen te staan. Meer weten? Bekijk onderstaande video voor tips. 

Omgaan met verschillende snelheden op het fietspad.

Ga stabiel onderweg met een goed afgestelde fiets

De juiste zadelhoogte, een lage instap en spiegels kunnen bijdragen aan het voorkomen van botsingen of valpartijen.

  • Krijg je moeite met opstappen en wegfietsen? Kies voor een fiets of e-bike met een lage instap, zodat je geen beenzwaai hoeft te maken. Ook handig voor heren, zo’n fiets zonder stang!
  • Bevestig een speciale achteruitkijkspiegel aan het stuur als je moeite krijgt bij het omkijken. Let er wel op dat deze groot genoeg is. Kies bijvoorbeeld voor een scooterspiegel.   
  • Om lekker te kunnen fietsen staat het zadel zo hoog dat je je been net niet helemaal strekt bij het trappen. Je kunt dan met de tenen bij de grond. Heb je moeite met balans houden bij stilstand en het op- en afstappen? Zet je zadel dan gerust wat lager, zodat je met beide voeten stevig bij de grond kunt als je op je zadel zit. Een kort zadel maakt op- en afstappen ook makkelijker. 
  • Kun je je knie, heup of prothese niet helemaal goed buigen? Een excentrische pedaalarm compenseert het beenlengteverschil aan één kant van je fiets, zodat je weer goed kunt fietsen. 
  • Blijft het fietsen lastig? Er zijn ook speciale fietsen zoals een driewielfiets of balancebike. Verderop lees je hier meer over.
Een goede balans houden doe je zo.

Oefenen

Verkeersregels en -gedrag

Is jouw kennis over de verkeersregels voor fietsers up-to-date? Doe de gratis online test! Of sluit aan bij een gezellige VVN Opfriscursus Fiets bij jou in de buurt. In onderstaande video's ontdek je de belangrijkste tips.

Fit blijven

Als je fit bent gaat het fietsen makkelijker. Hoe blijf jij in vorm? Er zijn allerlei oefeningen om veilig te blijven fietsen. Onderzoek eens het aanbod van (fiets)gymnastiek bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld via een fysiotherapeut, stichting welzijn, een beweeggroep voor ouderen. Of doe mee met gymnastiekoefeningen op televisie. Ook het programma Doortrappen, opgezet door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, biedt initiatieven om veilig te blijven fietsen.

Persoonlijk advies

Gaat het op- en afstappen of het achteromkijken moeilijker? Maak dan eens een afspraak met een fysiotherapeut of ergotherapeut. Een ergotherapeut kan ook adviseren over aanpassingen aan de fiets. 

Test je verkeerskennis

Hoe zit het met de verkeersregels. Weet je het nog? En ben je op de hoogte van de nieuwste verkeersregels en verkeersborden? Met de online verkeerstest van Veilig Verkeer Nederland ontdek je in 2 minuten of je kennis van de verkeersregels voor fietsers up to date is. 

Test je kennis

Speciale fietsen

Naast hulpmiddelen bestaan er verschillende fietsen die het fietsen makkelijker maken. Wist je dat in sommige gemeenten de aanschaf van een driewielfiets of aanpassing aan een fietswordt vergoed door de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Vraag het na bij je gemeente.

  • Wordt het fietsen zwaarder? Of fiets je liever niet als het flink waait? Dan is een elektrische fiets (e-bike) een uitkomst! Door de trapondersteuning (tot 25 km/uur) fiets je met minder inspanning, zodat je lekker kunt blijven fietsen. Wel werkt het allemaal net even anders dan op de ‘gewone’ fiets. Lees daarom onze 10 tips om veilig op pad te gaan.
  • Heb je problemen met het evenwicht of ben je bang te vallen? Misschien is een driewielfiets iets voor jou? Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Zo zijn er ook driewielfietsen met trapondersteuning. Je kunt ook je eigen fiets of e-bike tot driewielfiets laten ombouwen. 
  • Voor wie lichamelijk fit is, maar niet meer kan fietsen door bijvoorbeeld pijnlijke gewrichten is er ook de loophulp of loopfiets voor volwassenen. Dat is minder inspannend als lopen, maar vergroot de afstand die je kunt afleggen. Een loopfiets kan ook mee in bus of trein. 
  • Met een Tavara- of Balancefiets kun je én goed trappen én goed bij de grond komen.

VVN Opfriscursus Fiets

In een ontspannen sfeer meer leren over hoe je veilig kunt blijven fietsen? Doe mee met de positieve en gezellige workshop! Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers. Ook krijg je praktische tips.

Veilig Verkeer Nederland het nieuwe fietsen workshop senior.jpg