Doortrappen om fit te blijven

(Mede) door fietsen blijven we langer gezond, sociaal en zelfredzaam. Heerlijk dus als je dat zo lang mogelijk kunt blijven doen. Als je fit bent gaat het fietsen makkelijker en veiliger. Hoe blijf jij in vorm? Bekijk onderstaande tips in samenwerking met Doortrappen, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zo kun je veiliger fietsen tot je 100e!

Veilig Verkeer Nederland fietshelm e-bike helm fiets VVN

Beweeg met anderen

Door te blijven bewegen houdt je je conditie, balans en spierkracht op peil. Onderzoek eens het aanbod van (fiets)gymnastiek bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld via een fysiotherapeut, stichting welzijn of een beweeggroep voor ouderen.

Ook samen fietsen is daarvoor een goede manier. Ga je samen een stukje fietsen? Bekijk deze handige tips om samen te fietsen.

Oefeningen voor thuis

Liever thuis aan de slag? Doe eens mee met gymnastiekoefeningen op televisie. Je kunt ook oefeningen doen die specifiek bedoeld zijn om soepel en sterk te blijven fietsen. Met de FietsFit Oefeningen van Doortrappen train je jouw:

  • coördinatie
  • spierkracht
  • lenigheid van je nek/schouders
  • reactievermogen
  • uithoudingsvermogen

Deze oefeningen kan je thuis uitvoeren, op het tijdstip dat jou het beste uitkomt. Of bijvoorbeeld in de groep, tijdens de beweegles of voorafgaand aan een fietstocht.

Persoonlijk advies

Gaat het op- en afstappen of het achteromkijken moeilijker? Of loop je tegen andere zaken aan? Maak dan eens een afspraak met een fysiotherapeut of ergotherapeut. Een ergotherapeut kan ook adviseren over aanpassingen aan de fiets.

Meer adviezen over veilig en prettig blijven fietsen? Bekijk tips en hulpmiddelen, verkeersregels voor fietsers of fris je kennis op!