Goede verlichting verkleint de kans op ongelukken met zo’n 20%. Uit het onderzoek van I&O Research blijkt dat bijna 10% van de ondervraagden zonder verlichting bij een bijna-ongeval (6%) of bij een ongeval (3%) betrokken is geweest. Veilig Verkeer Nederland vraagt verder het gemotoriseerde verkeer in deze donkere periode met mist, regen en dus slecht zicht, rekening te houden met kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers.
Resultaat VVN 'Fietslichttellen'-actie in Rotterdam
Aan de hand van de VVN Fietslichttellen-app was er gisteravond direct inzicht in hoe het op het Rotterdamse Marconiplein met de fietsverlichting was gesteld. Tijdens deze campagnestart telde Veilig Verkeer Nederland 287 fietsers waarvan 90 geen goede fietsverlichting hadden. Dat komt neer op 31%. Terwijl 69% de verlichting gelukkig goed op orde had.
Straatverlichting aan = Fietsverlichting AAN
Als je mensen vraagt wat hen een onveilig gevoel geeft in het verkeer, dan wordt fietsen zonder verlichting het vaakst genoemd. Bijna alle fietsers (95%) vinden het gevaarlijk om in het donker geen verlichting aan te hebben. Op landelijk niveau blijkt dat zo’n 30% van de fietsers geen of geen volledige fietsverlichting heeft! In het donker en bij slecht zicht is verlichting voeren wettelijk verplicht. Een handig ezelsbruggetje voor 's avonds is: straatverlichting aan = fietsverlichting aan.
Iedereen kan meedoen aan de VVN 'Fietslichttellen-actie'
Met de gratis webapplicatie kunnen deelnemers eenvoudig in kaart brengen hoeveel fietsers met en zonder goed werkende verlichting fietsen. Dit kan in de eigen straat, in de vroege ochtend bij de school, 's avonds bij de sportvereniging of op een drukke en doorgaande route. Met de nieuwe online webapplicatie ‘Fietslichttellen’ is het een koud kunstje om in de directe omgeving een fietslichttellen-actie bij een school of sportvereniging of op een drukke doorgaande fietsroute te organiseren. Zo wordt op een eenvoudige manier in kaart gebracht hoe het op de betreffende locatie met de fietsverlichting gesteld is. Vervolgens kunnen de resultaten worden gedeeld met de school of de sportvereniging waar de telactie is uitgevoerd of met de gemeente en ook het huis aan huis blad of het buurtkrantje. En natuurlijk via de eigen social-media kanalen.