Nu maken de fietsfabrikanten het ons niet altijd gemakkelijk; fietslampjes zijn vaak gammel geconstrueerd, ze roesten soms snel en een batterijtje vervangen is soms lastig. Soms, want meestal is het met een klein beetje geduld toch wel te doen. En als het echt niet gaat is een nieuwe voor- of achterlamp tegenwoordig niet duur meer. Je hebt bij de fietsenmaker zo een nieuwe. En kijk ook naar de reflectoren op de fiets. Elke trapper moet aan beide kanten een gele reflector hebben, de banden of velgen moeten reflectie hebben en aan de achterkant moet een rode reflector zitten. Het grote voordeel van reflectoren is dat ze geen batterijen hebben en het dus altijd doen. Als ze maar op de fiets zitten. VVN in Nuenen gaat binnenkort op de scholen weer controleacties houden. We roepen de ouders op om alvast te kijken of de kinderen goede verlichting op hun fietsen hebben en om te (laten) repareren als iets niet goed is. Ook staan we in het najaar weer twee zaterdagen in het centrum en bij het Kernkwartier voor hulp aan fietsen van iedereen. Wilt u nog eens precies nakijken wat er nodig is? Google op ‘fietsverlichting en reflectie’ en ga naar de webpagina van rijksoverheid.nl.
Fietsverlichting en reflectie
Het wordt weer later licht en vroeger donker: vaker het licht aan op de fiets dus. Als er tenminste licht op zit. Verlichting op de fiets is nog wel vaak een probleem. We kennen het allemaal, de fietser zonder licht die we pas op het allerlaatste moment zien. En wat erger is: we zijn het soms ook zelf.