Hoe werkt een verkeersmodel?

In de discussie over Nuenen-West kwamen steeds weer getallen over verkeer op tafel. Die getallen kwamen uit “het verkeersmodel”. Binnenkort krijgt de gemeenteraad scenario’s voorgelegd over de bundelroutes en dan zien we weer die verkeersgetallen. Wat is dat, dat verkeersmodel?

Wist je dat? VVN Nuenen

In Noord-Brabant wordt de BrabantBredeModelAanpak gebruikt, het BBMA. De bestemmingsplannen, wegenbouwplannen van provincie en alle regiogemeentes worden gecombineerd met de werkgelegenheid en de bevolkingsgroei. In de kaartjes ziet u wat men verwacht voor de aantallen inwoners en arbeidsplaatsen in de regio. Nuenen blijft in aantal inwoners ongeveer constant, Eindhoven gaat 3-8 % groeien en Helmond meer dan 8%. Het aantal arbeidsplaatsen in Nuenen zal ook iets toenemen, maar in Eindhoven/Veldhoven en Helmond duidelijk meer. Dat geeft dus andere verkeerspatronen in 2030. Van elk postcodegebied, dus elke straat, is bekend hoeveel auto’s men gemiddeld heeft en in welke postcodes men werkt. De plaatsen van winkels, supermarkten en scholen zijn bekend zodat ook daarvan het verkeer kan worden ingeschat. Deze gegevens, met nog vele andere, worden gecombineerd met het wegennet. Je kunt dan uitrekenen hoe het verkeer zich zal gaan verdelen, rekenwerk dat veel lijkt op wat een routeplanner doet. Alleen niet voor die ene rit die je zelf wilt maken maar voor al die ritten die door het model worden verwacht. Het verkeer wordt berekend voor de hele dag, waaruit ook volgt op welke momenten en op welke plaatsen naar verwachting files zullen ontstaan. De uitkomsten worden weergegeven op kaarten en in tabellen die we terugzien in de verkeersrapporten bij de bestemmingsplannen. En in juni dus ook bij de bundelroute scenario’s in de gemeenteraad. Natuurlijk zijn al die getallen voor de toekomst schattingen en men doet zijn best om die schattingen zo goed mogelijk te maken en regelmatig weer te verbeteren. Maar je mag nooit uitkomsten van meer dan vier jaar geleden direct vergelijken met verwachtingen van nu. Bijvoorbeeld: de woningbouwplannen van Helmond verlopen nu langzamer dan vier jaar geleden nog werd verwacht. Daardoor is de verwachte verkeersdrukte rond Nuenen nu lager dan vijf jaar geleden werd uitgerekend.

Vragen of opmerkingen? Mail vvn.nuenen@onsnet.nu. De stukjes vindt u ook op onze website https://www.veiligverkeernuenen.nl/nieuws/

Wat speelt er in jouw buurt?