Nuenennaren gaan minder autorijden.

We hebben het nu over mobiliteit, verkeer dus. Hoe gaat dat veranderen in de komende tien jaar? Vorige week lieten we een kaartje zien waaruit bleek dat het aantal inwoners in Nuenen in 2030 maar een klein beetje hoger is dan in 2019. Dan vraagt u natuurlijk: en die 1200 woningen in Nuenen-West dan? Die leiden niet tot meer verkeer vanuit Nuenen zelf.

Wist je dat? VVN Nuenen

De oorzaak: de huishoudens in Nuenen worden de komende tien jaar kleiner. Door de vergrijzing komen er meer weduwen en weduwnaars alleen te staan en door scheidingen en alleenstaand ouderschap neemt de gezinsgrootte ook af. Dat betekent dus dat het aantal inwoners minder hard omhooggaat dan het aantal woningen. Terwijl we in totaal 1200 woningen in Nuenen-West bouwen, dat is 1,2% meer, komen er niet 1,2% inwoners bij. Ede verwachting is zelfs dat het aantal inwoners van Nuenen in 2030 ongeveer hetzelfde zal zijn als nu. Vorig jaar waren er 10.300 woningen met 10.144 huishoudens in de gemeente, dus ongeveer een huishouden per woning. Er waren 23.400 inwoners. De provincie verwacht in 2030 10.760 huishoudens en 23.100 inwoners, dat zijn 300 inwoners minder, zeg maar even hetzelfde als nu. Dus het aantal personen per huishouden wordt kleiner; nu zijn er 2,31 mensen in elk huishouden, in 2030 zijn er nog maar 2,15, 7% minder. De gemeente verwacht in het Programma Wonen dat het aantal huishoudens na 2040 zelfs zal afnemen. Het grotere aantal ouderen in Nuenen in 2030 betekent natuurlijk ook een kleiner aantal werkenden. Het woon-werkverkeer neemt dus af en daarmee een stukje spitsdrukte. Natuurlijk wordt dat voor een deel gecompenseerd door meer verkeer van zorginstellingen, maar netto leidt het tot minder verkeer van Nuenenaren. En toch wordt het niet minder druk door en rond Nuenen. We lieten vorige week al zien dat Eindhoven, Veldhoven en Helmond meer dan 8% zullen groeien. Dat leidt dus tot toename op de A270 en dat staat dan ook in de cijfers van de verkeersmodellen. Als we in de Nuenense scenario’s een keuze kunnen maken die ertoe leidt dat we dat verkeer op de hoofdroutes houden kunnen we Nuenen zelf leefbaar houden. Naast de mobiliteitsstudie door de gemeente Nuenen heeft bijvoorbeeld Eindhoven als opdracht om de doorstroming van de Ring en de Kennedylaan te verbeteren zodat het verkeer van de A270 beter kan doorrijden.

Vragen of opmerkingen? Mail vvn.nuenen@onsnet.nu. De stukjes vindt u op onze website https://www.veiligverkeernuenen.nl/nieuws/

Wat speelt er in jouw buurt?