We hebben het vaak over de drukte op de A270/Helmondweg en op de Smits van Oyenlaan, maar wie reizen daar eigenlijk? Die vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. Een website van het CBS, ons nationale statistiekbureau, geeft een beetje een antwoord. Zij hebben uit gegevens van de belastingdienst en het UWV opgeteld in welke gemeenten de werknemers in Nederland wonen en waar ze tenminste een dag in de week werken.
We hebben de getallen verzameld van de gemeenten om ons heen om een indruk te krijgen van herkomst en bestemming van een deel van het verkeer over de Helmondweg en de Smits van Oyenlaan. Bijvoorbeeld, vanuit Eindhoven werken er 2.300 mensen in Helmond en omgekeerd werken 7.500 Helmonders in Eindhoven. Die reizen deels per fiets of auto, deels met de trein of bus, die verdeling kennen we niet, maar een behoorlijk deel van die 9.800 mensen zal in de spitsuren wel over de Helmondweg rijden. Dat kun ook opzoeken voor Deurne en Veldhoven en zo verder. In het kaartje staan de aantallen gegroepeerd die door Nuenen zouden kunnen reizen. Dat kan dan zijn per spoor, per fiets, met het openbaar vervoer of met de auto. Het CBS geeft alles alleen in honderdtallen.
Het beeld is zoals we in een vorig artikel beschreven: mensen werken op veel plekken en vaak vrij ver van huis. We kunnen deze getallen niet rechtstreeks omrekenen naar autoverkeer. Bij het onbekende deel van de werknemers die met de auto zouden reizen komen de zelfstandigen, zzp’ers, het openbaar vervoer en al het bedrijfsmatige verkeer. We schetsen hier alleen het woon-werkpatroon dat bijdraagt aan verkeersbewegingen.
De CBS website is Dashboards.cbs.nl/v1/woonwerkNL/. In een volgend artikel zullen we laten zien waar de Nuenenaren zelf werken en waar de bijna 6.300 mensen vandaan komen die in Nuenen werken.
Herkomst en bestemming van werknemers die met fiets, auto of openbaar vervoer door Nuenen reizen op een of meer dagen per week. De getallen gevengeen dagelijkse bewegingen aan. Plaatsen staan in volgorde van aantallen werknemers die daar wonen of werken.