‘Samen zorgen dat Bob actueel blijft’

Publicatiedatum:

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zet zich al 20 jaar in voor het VVN-deel van de Bob-campagne. Dankzij deze trouwe samenwerking kan Veilig Verkeer Nederland de activiteiten met de Bob-teams blijven uitvoeren. We praten met directeur Peter de Wolf over het belang van Bob, trends en een trots gevoel.

Peter de Wolf stiva veilig verkeer nederland

Rode draad

Peter staat sinds 2008 aan het roer bij STIVA. Daarvoor was hij 7 jaar beleidsadviseur bij Koninklijke Horeca Nederland onder andere op de thema’s alcohol en veiligheid. Ook werkte hij als adviseur voor de gemeente Amsterdam op het gebied van jeugd- en veiligheidsbeleid. Toeval? ‘Er zit inderdaad onbewust een rode draad in. Het hele thema ‘alcohol en jongeren’ is altijd al superbelangrijk geweest in mijn werk.’ En gelukkig maar! Want mede dankzij de steun van STIVA, is het voor Veilig Verkeer Nederland mogelijk om de belangrijke rol van Bob te benadrukken. ‘Maar ook onze partners uit de drankenbranche - SpiritsNL, Nederlandse Brouwers en Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) - investeren er nadrukkelijk in. We doen dit echt samen.’

Genieten met gebruiksaanwijzing

Alcohol en een gezellige avond: voor velen is het onlosmakelijk aan elkaar gelinkt. ‘Als ik met bijvoorbeeld brouwmeesters praat over de kwaliteit en beleving van drank, dan staat dat zo ver af van misbruik en problemen. Toch blijft het een product met een gebruiksaanwijzing.’ Peter doelt onder andere op minderjarigen die overmatig drinken en alcohol in het verkeer. ‘Vanuit de drankenbranche voelen we een brede verantwoordelijkheid. We wijzen consumenten al jaren op de boodschap ‘Geniet, maar drink met mate’. Een positieve toon is erg belangrijk, precies zoals de uitstraling van de Bob-campagne: geen bloed en gebroken glas, maar samen een leuke avond beleven.’

Iets strenger, wel duidelijker

Het lijkt dubbel: enerzijds de boodschap ‘100% Bob, 0% op’, terwijl de wet alcohol in het verkeer beperkt toestaat.

‘Wat wij graag willen zien én communiceren met Veilig Verkeer Nederland, is een sociale norm: drink gewoon niet als je gaat rijden.'

Peter de Wolf - Directeur bij STIVA

'Die is inderdaad iets strenger dan de wettelijke norm. Maar het werkt gewoon beter als je op de nullijn gaat zitten. Zeker in combinatie met de Bob-campagne is het de makkelijkste en duidelijkste boodschap.’

Goede kant

Naast een mooie samenwerking, tellen ook de resultaten. ‘Sinds 2002 zien we duidelijk een dalende trend van automobilisten die met een slok op rijden. Waar eerder nog 4 procent van hen te veel blies, is dat nu gedaald naar slechts 1,4 procent. Blijkbaar heeft onze aanpak effect en willen mensen zich goed gedragen.’ STIVA is nu ook met Veilig Verkeer Nederland, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en het ministerie bezig om in te zoomen op de 1,4 procent die nog wél de mist ingaat. ‘Dat is toch een hardnekkige groep, die qua gedrag moeilijk te veranderen is. Kunnen we die met de Bob-campagne nog bereiken of werkt een 1-op-1-aanpak beter? Daar hebben we meer informatie voor nodig.’

Trots gevoel

Peter werkt nu al zo’n 20 jaar prettig samen met Veilig Verkeer Nederland. Samen zorgen ze ervoor dat de Bob-aanpak levendig blijft. ‘Als ik voorheen bijvoorbeeld bij Amstel Live het Bob-team aan het werk zag, gaf dat een heel goed gevoel. Dat zijn toch mooi ‘onze’ jongens en meiden, dacht ik dan. Een enthousiast en goed getraind clubje dat bezoekers op een positieve manier wijst op een serieuze boodschap.’ Hoewel de festivals nu niet doorgaan vanwege corona, gaat Peter ervanuit dat de Bob-teams hier straks weer terugkeren. ‘Waar we goede ervaring mee hebben, blijven we doen. Ook zullen we de komende jaren nog meer inzetten op social media om Bob actueel te houden!’