Rode draad
Peter staat sinds 2008 aan het roer bij STIVA. Daarvoor was hij 7 jaar beleidsadviseur bij Koninklijke Horeca Nederland onder andere op de thema’s alcohol en veiligheid. Ook werkte hij als adviseur voor de gemeente Amsterdam op het gebied van jeugd- en veiligheidsbeleid. Toeval? ‘Er zit inderdaad onbewust een rode draad in. Het hele thema ‘alcohol en jongeren’ is altijd al superbelangrijk geweest in mijn werk.’ En gelukkig maar! Want mede dankzij de steun van STIVA, is het voor Veilig Verkeer Nederland mogelijk om de belangrijke rol van Bob te benadrukken. ‘Maar ook onze partners uit de drankenbranche - SpiritsNL, Nederlandse Brouwers en Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) - investeren er nadrukkelijk in. We doen dit echt samen.’
Genieten met gebruiksaanwijzing
Alcohol en een gezellige avond: voor velen is het onlosmakelijk aan elkaar gelinkt. ‘Als ik met bijvoorbeeld brouwmeesters praat over de kwaliteit en beleving van drank, dan staat dat zo ver af van misbruik en problemen. Toch blijft het een product met een gebruiksaanwijzing.’ Peter doelt onder andere op minderjarigen die overmatig drinken en alcohol in het verkeer. ‘Vanuit de drankenbranche voelen we een brede verantwoordelijkheid. We wijzen consumenten al jaren op de boodschap ‘Geniet, maar drink met mate’. Een positieve toon is erg belangrijk, precies zoals de uitstraling van de Bob-campagne: geen bloed en gebroken glas, maar samen een leuke avond beleven.’
Iets strenger, wel duidelijker
Het lijkt dubbel: enerzijds de boodschap ‘100% Bob, 0% op’, terwijl de wet alcohol in het verkeer beperkt toestaat.