Niet motor, maar scootmobiel blijkt gevaarlijkste voertuig

Waar scootmobielen steeds vaker te zien zijn in het straatbeeld van Nederland, vormen ze ook een toenemend gevaar. Bestuurders van een scootmobiel - of andere gehandicaptenvoertuigen - lopen namelijk een groter risico op een dodelijk ongeluk dan andere weggebruikers, zoals motorrijders of automobilisten. 

Vrouw rijdt van drempel af met scootmobiel

Dat blijkt uit cijfers die minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd na vragen van twee CDA-Kamerleden. Het aantal scootmobielrijders is volgens de verkeersminister de afgelopen 20 jaar toegenomen. In 2019 waren er 42 ongelukken met een scootmobiel waarbij de bestuurder is omgekomen, waar het er in 2020 34 en in 2021 32 waren.  Dit lijken geen hoge aantallen, maar afgezet tegen het aantal afgelegde kilometers is het in verhouding een stuk hoger dan bij bijvoorbeeld motorrijders.

Meeste verkeersdoden per miljard gereden kilometers 

Het CBS heeft in een onderzoek naar de veiligheid van verschillende voertuigen het aantal dodelijke slachtoffers afgezet tegen het aantal afgelegde kilometers. Uit deze cijfers blijkt dat 275 bestuurders van scootmobielen (en andere gehandicaptenvoertuigen) verongelukken per miljard kilometer. Dit aantal ligt vele malen hoger dan bijvoorbeeld motorrijder, waar het om 50 doden per miljard kilometer gaat. Bij brom- en snorfietsers ligt dat aantal op 42, bij fietsers op 13 en bij voetgangers op 11. 

Cijfers toename aantal dodelijke ongevallen scootmobiel
Toename van het aantal dodelijke ongevallen onder scootmobielbestuurders | Bron: SWOV
Meest voorkomenende oorzaken voor ongevallen met scootmobiel | Bron: SWOV
Meest voorkomenende oorzaken voor ongevallen met scootmobiel | Bron: SWOV

Merendeel van ongevallen met scootmobielen is eenzijdig

Een veelvoorkomende oorzaak van een ongeluk met een scootmobiel is een botsing met een obstakel zoals een boom of een lantaarnpaal. Het komt ook regelmatig voor dat - vanuit paniek - verkeerd gebruik wordt gemaakt van de gashendel. Om te remmen op een scootmobiel moet je de gashendel juist loslaten in plaats inknijpen (iets wat het tegenovergesteld is van wat men op de fiets gewend is). Andere oorzaken van ongevallen zijn het kantelen van de vaak instabiele scootmobiel door oneffenheden in het wegdek, tegen of half over een stoeprand rijden, een plotselinge uitwijkmanoeuvre, of een bewuste of onbewuste voorrangsfout. 

Veilige Feitjes over de scootmobiel

Wat kun je zelf doen?

Het is het van belang dat fabrikanten en de overheid naar de veiligheid van het voertuig zelf blijven kijken. Op dit moment zijn de eisen nog minimaal. Daarom is het belangrijk dat je goed de aandacht hebt voor je eigen veiligheid op een scootmobiel. Ondanks het grote risico dat scootmobielrijders lopen, wil minister Harbers hen niet verplichten een cursus te volgen voordat ze er gebruik van gaan maken. Onze woordvoerder Rob Stomphorst geeft advies: 'Neem de tijd om te kijken of een scootmobiel geschikt is voor jou en welk model het beste aansluit. Dit kan bijvoorbeeld door een proefrit te maken. En neem de tijd om te oefenen. Bijvoorbeeld door een VVN Opfriscursus Scootmobiel te doen.'

Wil je meer tips om veilig mobiel te blijven met een scootmobiel? Bekijk hier alle tips voor scootmobielbestuurders.

VVN opfriscursus scootmobiel
Veilig mobiel blijven met de scootmobiel? Doe bijvoorbeeld een VVN Opfriscursus Scootmobiel.