Slimme cameracontrole op handheld telefoongebruik

Publicatiedatum:

Een paar tellen afleiding door je smartphone tijdens het rijden kan grote gevolgen hebben. Daarom start het Openbaar Ministerie met extra handhaving op het vasthouden van mobiele devices achter het stuur. Slimme camera's registreren automatisch of bestuurders mobielvrij rijden.

Slimme cameracontrole op handheld telefoongebruik

Afleiding onderweg, bijvoorbeeld door smartphonegebruik, speelt steeds vaker een rol bij ongelukken. Het gebruik van mobiele apparaten achter het stuur is daarom niet toegestaan. De boete voor het overtreden van dit verbod - van €240 - zet dit kracht bij. Het staande houden en bekeuren door de politie kost echter veel tijd. Digitale handhaving biedt een mooie uitkomst!

Slimme camera's

De camera's maken foto's van iedere bestuurder en detecteren of hij of zij een mobiel apparaat vasthoudt. Als dat zo is worden de foto's automatisch doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau. Daar voert een BOA de beslissende beoordeling uit. Het gezicht van de overtreder komt niet in beeld (er wordt schuin omlaag gefotografeerd), maar het kenteken wel. De foto is scherp genoeg om als bewijs te dienen, zodat het OM een boete kan opleggen aan de kentekenhouder. Nederland is het eerste Europese land dat de camera's gaat inzetten. 

'Doe jij wel eens een paar seconden je ogen dicht achter het stuur? Dat wil niemand, want dat voelt heel onveilig. En dat is het ook. Maar een paar seconden je aandacht op je mobiele telefoon richten is hetzelfde. Je ziet even niks om je heen. Die paar tellen kunnen het verschil maken tussen veilig thuiskomen en het veroorzaken van een ongeval.’

Achilles Damen - Verkeersofficier bij Parket CVOM

Subjectieve pakkans

Wij zien dit als een mooie ontwikkeling! Het liefst zien we natuurlijk dat weggebruikers zich uit eigen motivatie aan de regels houden, maar dit gebeurt nog niet altijd. Deze handhavingstechniek kan de subjectieve pakkans verhogen, waardoor straks hopelijk alle bestuurders de smartphone links laten liggen tijdens het rijden.

Foto: Hans van Rhoon | ANP