Throwback Thursday: vier beroemde VVN campagnes

Om belangrijke verkeersthema’s onder de aandacht te brengen, voert Veilig Verkeer Nederland al jarenlang grote verkeersveiligheidscampagnes. Bedoeld om mensen aan het denken te zetten over hun verkeersgedrag én ideeën en oplossingen te bieden. Hieronder een greep uit de meest spraakmakende campagnes.

Originele VVN vlieger commercial

Kinderen zijn speels, houd daar rekening mee

De beroemde ‘Vliegerspot’: wie kreeg er geen kippenvel van? De naamsbekendheid van Veilig Verkeer Nederland is grotendeels te danken aan deze reclame. De commercial won wereldwijd veel prijzen en werd ruim 20 jaar lang vertoond op (inter)nationale televisie. Filmmaker Ferenc Kálmán Gáll maakte de succesvolle commercial in 1982: ‘Het verhaal begint met kinderen die blij met een vlieger spelen, een hond die enthousiast meerent en het meisje omverloopt, haar verdriet, het jongetje dat haar helpt en gefocust is om de vlieger weer omhoog te krijgen. Dan het steeds hardere geluid van een naderende auto. De klap die je hoort maar niet ziet, want ik wilde bij het perspectief van het meisje blijven. Een jankende hond, en tot slot de vlieger die in stilte neerdwarrelt.

Originele VVN vlieger commercial

"Ik heb het verhaal heel opbouwend verteld, zowel in geluid als in emoties. Dat is in mijn ogen de kracht van de spot. Ook filmde ik alles heel simpel, met een kleine 16mm camera in de hand. Daardoor raakten de kinderen niet geïmponeerd en konden ze heel spontaan zichzelf zijn. Wil je de kijkers raken, dan moet een emotie echt en geloofwaardig zijn. Aan het meisje moest ik daarom de suggestie geven dat er daadwerkelijk iets ergs was gebeurd. Haar schrikreactie was dus echt."

Ferenc Kálmán Gáll, maker van de 'vlieger VVN commercial"

Veiligrijden.nu

Met Veiligrijden.nu stimuleert Veilig Verkeer Nederland chauffeurs van bedrijven uit de transportbranche, huisvuiltransport en het openbaar vervoer om veilig en verantwoord te rijden. Wie schadevrij en zonder boetes rijdt, ontvangt namens Veilig Verkeer Nederland een oorkonde en cadeau als waardering. Het programma houdt eind 2022 op te bestaan, omdat bedrijven in toe-nemende mate verkeersveiligheid opnemen in hun bedrijfsvoering. Veiligrijden.nu is een van de langst lopende campagnes en heeft, dankzij de vrijwillige inzet van VVNadviseurs, decennialang succesvol gedraaid.

Bedankfilmpje inzet adviseurs

Ben je Bob, zeg het hardop!

Veilig Verkeer Nederland is, sinds de succesvolle start in 2001, een belangrijke partner van de overheid in de Bob-campagne. Wij werken hiervoor samen met importeurs en producenten van bier, wijn en gedistilleerde dranken. Met de campagne maken we een serieus onderwerp op een positieve en humoristische manier bespreekbaar. Dit gebeurt via het enthousiaste Bob-promoteam, onder leiding van Martijn Oosterveld van Veilig Verkeer Nederland, op festivals zoals Vrienden van Amstel Live en de Zwarte Cross.

Leuk weetje: in 1965 zette Veilig Verkeer Nederland met de slogan ‘Glaasje op? Laat je rijden’ het alcoholprobleem in het verkeer al op de kaart. Volkszanger Sjakie Schram scoorde in 1966 nog een hit met zijn gelijknamige liedje. Waar het vroeger vrij normaal was om met alcohol op te rijden, heeft de Bob-campagne die norm flink veranderd: 100% Bob, 0% op!

Ben je Bob, zeg het hardop!

Onze scholen zijn weer begonnen

De landelijke campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’ heet sinds 2021: ‘Onze scholen zijn weer begonnen’. Een kleine nuance, een groter wij-gevoel. Het campagnebeeld is vernieuwd naar aanleiding van behoeftenonderzoek onder gemeenten en nieuw opgedane gedragsinzichten. Met ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ vraagt Veilig Verkeer Nederland automobilisten om - zeker bij de start van het schooljaar - rekening te houden met fi etsende scholieren. Met name in de eerste weken na de zomervakantie is er namelijk een piek in het aantal aanrijdingen. Jaarlijks komt het thema in bijna 90% van alle gemeenten onder de aandacht. Zo zorgen we er samen voor dat kinderen veilig kunnen fietsen.

Onze scholen zijn weer begonnen | Spoken Word

Dit artikel is onderdeel van de 90 jaar jubileum editie van het Veilig Verkeer Nederland magazine.