´Onze jongste van zes jaar geven we echt mee: let op, het wordt donkerder dus mensen zien jou minder goed.’ Elke herfst is Louis Mauricio extra alert op de zichtbaarheid van zijn kinderen in het verkeer. In het drukke Amsterdam merkt hij elke dag hoe belangrijk dat is, zeker in de donkere maanden van het jaar. ‘Met de oudste breng ik in oktober de fietsen weg naar de fietsenmaker. De lampen, de reflectoren; alles moet het doen, dan pas gaan we fietsen in het donker.’ We, inderdaad, want Louis weet dat hij dan ook het goede voorbeeld moet geven. ´Anders houden mijn kinderen me echt wel een spiegel voor!’
Fietslichtactie
Sinds twee jaar draagt Louis ook bij aan de verkeersveiligheid op de school van zijn kinderen. Hij belandde zomaar in de rol van verkeersouder toen de vorige ermee stopte. Zijn vriendin schoof Louis naar voren vanwege zijn werkzaamheden op het gebied van verkeersmanagement, als zelfstandige voor Provincie Noord Holland. ´Dat lijkt je toch wel leuk?’, vroeg ze. ‘Je doet toch alles met verkeer?’ Gelukkig sprak de rol van verkeersouder Louis inderdaad aan en begon hij al gauw met een actie voor zichtbaarheid in het verkeer. ‘Veilig Verkeer Nederland heeft actieweken, dan krijg je bijvoorbeeld gratis een pakket met lampjes en reflectoren. Daar kun je je als geïnteresseerde school voor inschrijven. Dat heb ik nu twee jaar gedaan voor groep 7.’
Op de fiets is goede zichtbaarheid van levensbelang. Fietsverlichting is dan onmisbaar. Een kwart van alle ongelukken met fietsers gebeurt namelijk in het donker. Veilig Verkeer Nederland maakt mensen met verschillende acties en campagnes bewust van goede verlichting voor de eigen veiligheid. Zoals met de landelijke ‘AAN- campagne’. Maar je kunt als verkeersouder of geïnteresseerde ook zelf een fietslichtactie organiseren. Bij school bijvoorbeeld, of in de wijk van school. Met het VVN-Actiepakket Fietsverlichting maak je kinderen en volwassenen op een speelse manier alert op het belang van goede zichtbaarheid.
De krappe straatjes van de Jordaan
Louis ging op de school van zijn kinderen nog een stap verder met zichtbaarheid, maar dan in een andere vorm: de zichtbaarheid van leerlingen tijdens haal- en brengmomenten. In de krappe straatjes van de Jordaan zien automobilisten en vrachtwagenchauffeurs kinderen immers gemakkelijk over het hoofd. Zeker bij de school van zijn kinderen, waar de beperkte ruimte zorgt voor een onoverzichtelijke situatie tijdens haal- en brengmomenten. ‘Alle verkeer komt daar terecht vanuit allerlei straten. Het is een grote bijeenkomst van auto’s en bakfietsen’. De instelling van looproutes als gevolg van de coronamaatregelen maakte de situatie nog gevaarlijker.
Louis ging in gesprek met de directeur van school en zocht vervolgens contact met de gemeente. Er werd een schouw gedaan en gekeken naar de mogelijkheden bij de inrichting van de wegen rondom school. Ouders gaven via een enquête hun mening over de verkeersveiligheid bij het halen en brengen. ‘Ik heb de gemeente uiteindelijk gevraagd om voorzieningen te treffen om de straat tijdens haal- en brengtijden af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast indien mogelijk markeringen op straat, een groter bord om aan te geven dat hier een school zit, en handhaving wat vaker langs sturen.’
Want auto’s parkeren nogal eens op de laad – en losplek vlakbij school, waardoor ondernemers midden op de weg stoppen om hun lading te lossen. Ook gaan auto’s en vrachtwagens tegen het verkeer in om elkaar te passeren, en tussendoor lopen kinderen. ‘Ik begrijp dat ieder zijn eigen belang heeft. Maar straks wordt er een kind aangereden en is het te laat. We kunnen er nú al wat aan doen om die kans daarop te verkleinen.’