Als kind van een tropenarts groeide Michiel Pas op in landen als Pakistan, Rwanda, Jemen, Zimbabwe en Mozambique. Hij was gek op auto’s en behaalde in Jemen al op 15-jarige leeftijd zijn rijbewijs. ‘Eenmaal in Nederland merkte ik dat autorijden in de woestijn wel even iets anders is dan je manoeuvreren door Amsterdam’, lacht Michiel. ‘Ik heb verkeer altijd fascinerend gevonden en wilde goed kunnen autorijden. Tegelijkertijd zag ik hoeveel winst er te behalen viel op het gebied van verkeersveiligheid. Dat was het moment dat het idee voor mijn bedrijf ontstond: Incentive Company.’
Samenwerking met VVN
Precies 10 jaar geleden sloot Michiel een samenwerkingsverband met Veilig Verkeer Nederland. ‘Ik volgde VVN al een tijdje’, vertelt Michiel. ‘Het is een sterk merk en we hebben allebei hetzelfde doel; zoveel mogelijk mensen veilig aan het verkeer deel te laten nemen. Incentive Company richt zich vooral op bestuurders tijdens hun werkzame jaren. Onze eerste samenwerking met VVN was de ontwikkeling van de VVN Remwegdemo's.’
Elke keer weer die verbazing
Tijdens de VVN Remwegdemo’s gaat Michiel of één van zijn freelancers langs bij bedrijven. ‘We hebben altijd te maken met ervaren chauffeurs’, vertelt Michiel, ‘maar elke keer weer zorgen we voor verbazing. Mensen kan je wel vertellen dat je remweg langer is wanneer je harder rijdt, maar wij maken de theorie ook zichtbaar. En dan valt het kwartje. Zo vragen we de deelnemers wat de remweg is bij snelheden van 30 km/u en van 50 km/u. De remweg bij 30 km/u schatten ze vaak goed in, maar bij een snelheid van 50 km/u gaat het vrijwel altijd mis. Al rijd je ongeveer 2 keer zo hard, je remweg is niet 2, maar 4 keer zo lang! Mensen vergeten dat je tijdens die ene seconde dat je reageert op de situatie en een noodstop maakt, ook meer meters aflegt voordat de auto tot stilstand is gekomen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je misschien wel net was afgeleid.’