VVN en Incentive Company: samen sterk voor verkeersveiligheid

Publicatiedatum:

Incentive Company bestaat 20 jaar. Voor Veilig Verkeer Nederland voert het jarige bedrijf van Michiel Pas al 10 jaar trainingen, lezingen en workshops uit. Dubbel feest dus. ‘Laten we toosten op een samenwerking die wat ons betreft nog heel lang mag duren.’

Foto van Michiel Pas, Incentive Company

Als kind van een tropenarts groeide Michiel Pas op in landen als Pakistan, Rwanda, Jemen, Zimbabwe en Mozambique. Hij was gek op auto’s en behaalde in Jemen al op 15-jarige leeftijd zijn rijbewijs. ‘Eenmaal in Nederland merkte ik dat autorijden in de woestijn wel even iets anders is dan je manoeuvreren door Amsterdam’, lacht Michiel. ‘Ik heb verkeer altijd fascinerend gevonden en wilde goed kunnen autorijden. Tegelijkertijd zag ik hoeveel winst er te behalen viel op het gebied van verkeersveiligheid. Dat was het moment dat het idee voor mijn bedrijf ontstond: Incentive Company.’

Samenwerking met VVN

Precies 10 jaar geleden sloot Michiel een samenwerkingsverband met Veilig Verkeer Nederland. ‘Ik volgde VVN al een tijdje’, vertelt Michiel. ‘Het is een sterk merk en we hebben allebei hetzelfde doel; zoveel mogelijk mensen veilig aan het verkeer deel te laten nemen. Incentive Company richt zich vooral op bestuurders tijdens hun werkzame jaren. Onze eerste samenwerking met VVN was de ontwikkeling van de VVN Remwegdemo's.’ 

Elke keer weer die verbazing

Tijdens de VVN Remwegdemo’s gaat Michiel of één van zijn freelancers langs bij bedrijven. ‘We hebben altijd te maken met ervaren chauffeurs’, vertelt Michiel, ‘maar elke keer weer zorgen we voor verbazing. Mensen kan je wel vertellen dat je remweg langer is wanneer je harder rijdt, maar wij maken de theorie ook zichtbaar. En dan valt het kwartje. Zo vragen we de deelnemers wat de remweg is bij snelheden van 30 km/u en van 50 km/u. De remweg bij 30 km/u schatten ze vaak goed in, maar bij een snelheid van 50 km/u gaat het vrijwel altijd mis. Al rijd je ongeveer 2 keer zo hard, je remweg is niet 2, maar 4 keer zo lang! Mensen vergeten dat je tijdens die ene seconde dat je reageert op de situatie en een noodstop maakt, ook meer meters aflegt voordat de auto tot stilstand is gekomen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je misschien wel net was afgeleid.’

‘In één dag verander ik niet je complete rijstijl, maar ik kan er wel voor zorgen dat je aan de goede kant van de statistieken blijft.’

Michiel Pas, Incentive Company

MONO Zakelijk en rijvaardigheids- en gedragstrainingen

Voor Veilig Verkeer Nederland voert Michiel buiten de Remwegdemo’s ook de VVN Training Sociaal Weggedrag uit. Ook verzorgt hij lezingen en workshops binnen de campagne MONO Zakelijk. Daarnaast geeft Incentive Company rijvaardigheids- en gedragstrainingen op maat voor zakelijke verkeersdeelnemers. Michiel: ‘Allereerst over het gebruik van de mobieltjes in het verkeer. Dat kan, ook volgens de verzekeraars die ons inhuren, echt niet! Durf jij nog op een feestje te vertellen dat je bijna een ongeluk hebt veroorzaakt omdat je op je telefoon zat? Ik denk dat MONO tijd nodig heeft, net als BOB, maar dat we het straks echt niet meer van elkaar accepteren. De trainingen die wij geven klinken misschien saai, maar het is maar net hoe je de boodschap brengt. We leren deelnemers zaken die je niet leert tijdens de rijlessen. Bijvoorbeeld waar je valkuilen liggen. Zo blijkt uit statistieken dat tijdens het laatste stukje naar huis, het vaak mis gaat. Mensen zijn dan al uitgecheckt. Zo’n weetje vergeet je niet snel meer. In één dag verander ik niet je complete rijstijl, maar ik kan er wel voor zorgen dat je aan de goede kant van de statistieken blijft.’

20 jaar ervaring

Als je je al zolang bezighoudt met het verkeer, dan heb je een hoop zien veranderen: ESP, winterbanden, cruise control, navigatie, autopilot… Wat is Michiel als ondernemer het meest bijgebleven? ‘Het moment dat we voor een landelijk opererende klant in 6 weken tijd meer dan 1000 chauffeurs moesten trainen: Behind the wheel. We hadden al vaker grote opdrachten gedaan, maar dat we zo snel konden opschalen, in meerdere talen, vond ik erg gaaf! Dan ben je echt van toegevoegde waarde. Voor zowel VVN als voor de klant.’

Ambities 

Op naar de volgende 20 jaar. Heeft Michiel nog ambities of plannen voor de toekomst? ‘Net als Veilig Verkeer Nederland is ons doel om het aantal verkeersongelukken te verminderen’, vertelt Michiel. ‘Mijn marketingdocent zei altijd: Be niche, be big or be gone! We zijn ooit in een paar niches begonnen, maar ik durf nu wel voorzichtig te zeggen dat we (bijna) alle doelgroepen vanaf het rijbewijs kunnen bedienen. Hoewel we een kleine opdracht ook graag aannemen, denk ik dat we de grootste impact maken door de grootzakelijke klanten te helpen binnen hun safety culture. Daar zetten we echt op in.’

Samenwerking VVN

Tien jaar werken VVN en Incentive Company inmiddels samen. Michiel: ‘Wat deze samenwerking betreft: ik wil gewoon complementair blijven. Zij hebben de kennis, wij zijn goed in de ontwikkeling en uitvoering, zowel projectmatig als doorlopend. We versterken elkaar. Op naar de volgende 20 jaar.’ 

Al jarenlang werken we met veel vertrouwen samen met Incentive Company. Hun professionele en praktijkgerichte aanpak sluit naadloos aan bij de missie en visie van Veilig Verkeer Nederland. Of het nu gaat om een remwegdemo, training of lezing: ze weten deelnemers altijd te raken en in beweging te brengen. Samen dragen we structureel bij aan veiliger gedrag in het verkeer.

Frank Dekker, Marketing & Partnerships