Wegwerkers luiden de noodklok; de werksituaties zijn te gevaarlijk

Wegwerkers voelen zich onveilig. En dat is niet voor niets. Uit onderzoek van TNO blijkt dat één op de tien wegwerkers per jaar een bijna-ongeluk krijgt. Veel te veel vindt Veilig Verkeer Nederland.

Wegwerkers

In Nederland doen er zich onder de wegwerkers per uur gemiddeld twintig gevaarlijke situaties voor. We hebben het dan over wegwerkzaamheden die uitgevoerd worden binnen de bebouwde kom, op de provinciale weg of op de snelweg. Op deze wegen worden door de wegwerkers borden geplaatst. Dat doen ze zonder bescherming en de wegwerkers zijn dus extra kwetsbaar. Ook ervaren ze onvoldoende ruimte in het werkvlak en vinden ze dat er onvoldoende scheiding is tussen werkvak en verkeersvak. En hoewel ze ruim een meter van de weg af werken, zorgt het voorbijrijdende verkeer voor gevaarlijke situaties.  

Vrachtwagen versus werkvoertuig

Wegwerkers zorgen voor de veiligheid op de weg, maar lopen tegelijkertijd zelf gevaar. Zo reed afgelopen september een vrachtwagen in op een auto van een wegwerker. Hierbij raakte de bestuurder van het werkvoertuig gewond. Veiligheidsspecialist Ronald van der Sanden van Bouwend Nederland vindt de huidige veiligheidsregels niet genoeg en denkt dat er nu echt iets moet gebeuren. Slechts een melding op de wagen geeft aan dat er borden worden geplaatst. Er wordt geen rijstrook afgesloten, ook wordt de snelheid niet verlaagd. Volgens Van der Sanden zou het afsluiten van een rijstrook de werksituatie veel veiliger maken. Gevolg zou wel zijn dat het verkeer niet goed kan doorrijden.

Rij rustig langs wegwerkzaamheden

Uit onderzoek van TNO kunnen we als weggebruiker veel doen aan deze onveilige situaties. Rij allereerst rustig langs wegwerkers. In 20 tot 50% van de gevallen rijdt de weggebruiker te hard. Veel mensen beseffen het zich niet, maar als je je gaspedaal te diep intrapt, zorg je niet alleen voor onveilige situaties, ook de remweg wordt langer. Bij een snelheid van 30 km/uur is je totale stopafstand (de optelsom van je reactie afstand plus de remweg) 13,3 meter. Bij een snelheid van 50 km/uur is je totale stopafstand 27,7 meter. Meer dan het dubbele! En je remweg kan cruciaal zijn voor wegwerkers.

Wil je weten wat jij kunt doen om je aan de snelheid te houden? Lees dan hier onze tips.

Meedoen is makkelijk

Met onze campagne Meedoen is makkelijk willen we iedereen enthousiasmeren om bij te dragen aan meer verkeersveiligheid. Berg je smartphone op zodra je de auto instapt en rij MONO. Vertrek op tijd zodat je niet met een gestrest gevoel achter het stuur kruipt en je moet haasten. Een relaxte rijder is immers een blije rijder. En dat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers én wegwerkers.