Daniëlle Pieterse Landelijk projectleider Dode Hoek bij Veilig Verkeer Nederland
Hoe helpt Veilig Verkeer Nederland mensen uit de dode hoek te blijven?
‘We kijken continu hoe we landelijk meer bewustwording kunnen creëren. De dode hoek is opgenomen in de VVN Verkeersmethode voor groep 1 tot en met 8. Aanvullend hebben we de gastles voor
groep 7/8, waarbij we met een vrachtauto langs scholen gaan. Ook in ons educatieaanbod voor 50-plussers komt de dode hoek aan bod, met name bij fietsers. En we hebben natuurlijk vorig jaar de eerste Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag georganiseerd. Overal staan de twee vuistregels centraal: blijf rechts en ruim achter grote voertuigen, en houd minimaal drie meter afstand rondom grote voertuigen. Ook benadrukken we constant dat álle grote voertuigen een dode hoek hebben. En dat een chauffeur niet alles ziet, ondanks alle spiegels en camera’s. Daarom sturen we op gedrag: zolang jij weet hoe je eruit blijft, kun je jezelf veilig houden.’
Waarom is de samenwerking met bedrijven en scholen zo belangrijk om die boodschap over te brengen?
‘We werken nauw samen met Transport en Logistiek Nederland. Samen ontwikkelden we de ‘Veilig op Weg! Blijf uit de dode hoek’-les. Een groot aantal transportbedrijven werkt vrijwillig mee voor de uitvoering. Hun chauffeurs geven de lessen op school. Die praktijkervaring maakt het levensecht voor kinderen. Maar het maakt chauffeurs ook meer bewust van de risico’s. Het werkt twee kanten op, wat de impact vergroot. Daarnaast geven scholen ons waardevolle feedback door middel van onderzoek en evaluaties. Zo kunnen we ons lesmateriaal voortdurend verbeteren en aanpassen aan de behoeften van de doelgroep.’
Hoe is de Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag ontstaan?
‘Met ons lesprogramma bereiken we jaarlijks zo’n 26.000 leerlingen. Toch blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders niet weet waar de dode hoek zit.¹ Het thema speelt dus veel breder. De Nationale Blijf Uit de Dode Hoek Dag is ontstaan naar een idee van Transport en Logistiek Nederland. Samen willen we de landelijke aandacht en bewustwording verder vergroten. En dat is hard nodig. Het aantal is misschien lager dan bij andere ongelukken, maar de impact van een dodehoekongeval is enorm. Niet voor niets heet het de dode hoek. Met de bekende TikTokker Gymmeester Daan en brede persaandacht was de eerste editie een groot succes. Op 12 september 2025 is de tweede Nationale Blijf Uit de Dode Hoek Dag. De voorbereidingen voor een grotere landelijke editie zijn in volle gang.’
Sietske van Es Specialist Educatie bij Veilig Verkeer Nederland
Hoe is de educatie rondom de dode hoek opgebouwd?
‘De dode hoek komt al vanaf de onderbouw aan bod in de VVN Verkeersmethode. De jongste kinderen leren spelenderwijs dat ze uit de buurt van grote voertuigen moeten blijven. Met praatplaten, posters en spelletjes. Vanaf groep vier wordt het inhoudelijker en
bouwen de verkeerslessen zich steeds verder uit. Kinderen krijgen verschillende situaties voorgelegd. Wat als je al bij het verkeerslicht staat en er komt een vrachtauto naast je staan? Wat doe je? Uiteindelijk zien we het meeste risicogedrag bij middelbare scholieren. Daarom zetten we vooral in op preventie: zorgen dat kinderen alles weten vóór ze naar de brugklas gaan. De ‘Veilig op Weg! Blijf uit de dode hoek’-les speelt daarbij een belangrijke rol.’
Wat is de kracht van praktijkervaring in combinatie met theorie?
‘Kinderen leren veel van theorie, maar iets blijft pas echt hangen in een realistische context. Tijdens de les zien ze met eigen ogen hoe groot zo’n vrachtwagen is en waar de dode hoek zich bevindt. Zo’n indrukwekkende ervaring zorgt ervoor dat kinderen zich meer bewust zijn van de gevaren. Ook ontstaat er een stukje wederzijds begrip. Kinderen leren inzien dat zo’n gigantisch voertuig door één persoon met één paar ogen wordt bestuurd. Chauffeurs realiseren zich dat elk kind op een fi ets ook een kind uit de les van gisteren kan zijn. En beide beseffen: de ander doet ook zijn best.’