Media en influencers: geef het goede voorbeeld

Goed voorbeeld doet goed volgen. Dat geldt ook voor veilig verkeersgedrag. Daarom vraagt Veilig Verkeer Nederland media, BN'ers en influencers om in hun uitingen altijd het goede voorbeeld te tonen. Wij helpen daarbij.

Automobilist zwaait naar voetganger

Geef het goede voorbeeld

Nu scholen, overheden en het bedrijfsleven fors investeren in verkeersveiligheid, roepen we ook Nederlandse mediapartijen, BN’ers en influencers op om in actie te komen. Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden in Nederland stijgt. Het is dus belangrijk dat we ons gezamenlijk inzetten voor de verkeersveiligheid in ons land. 

Kies een van de manieren hieronder en draag direct bij aan verkeersveiligheid. Dank je wel!

Waarom het goede voorbeeld geven?

Rolmodellen

Psychologisch onderzoek* wijst uit dat het geven van het goede voorbeeld echt effect heeft op het gedrag van anderen. Ook al word je zelf niet echt blij van de boodschap dat je niet mag appen op de fiets: als je ziet dat andere mensen dat niet meer doen, zal je geneigd zijn om dat over te nemen. Zeker als je ziet dat een rolmodel dat in de praktijk brengt. Een rol die BN'ers en in vaak hebben voor het publiek.

Sociale norm

Andersom werkt het ook zo: de sociale norm dat het bijvoorbeeld normaal is om te appen als je op de fiets zit, wordt versterkt door uitingen met het verkeerde voorbeeldgedrag. Door het probleem op deze manier op de kaart te zetten, zorgt de media ervoor dat het ongewenste gedrag als normaal wordt gezien. Daardoor wordt dus juist het tegenovergestelde effect bereikt. Lees meer over waarom het goede voorbeeld geven belangrijk is in het verkeer. 

Echt waar: als jij je hand uitsteekt, zijn fietsers die achter je fietsen ook eerder geneigd om hun hand uit te steken.

Bronnen:

  • Bandura, A., (1986) Social foundations of thought and action : a social cognitive theory. 1986, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (2008). Social cognitive theory of mass communication. In J. Bryant & M. B. Oliver (Eds.), Media Effects: Advances in Theory and Research (pp. 94-124). New York, NY: Routledge.
  • Petty, R.E. & John T. Cacioppo , J.T. (1986). From Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change, New York: Springer-Verlag.
  • Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior, Open University Press