Houd rekening met remafstand
Motorrijders hebben een langere remweg dan auto's. Dit komt doordat motoren op twee wielen rijden en je sterk remmen wilt vermijden om niet onderuit te gaan. Daarnaast remmen motoren vaak af op de motor door terug te schakelen en dan zie je geen remlicht. Daarom is het verstandig om voldoende afstand te houden. Hiervoor kun je de 'twee seconden'-regel gebruiken. Kies een vast punt langs de weg en tel de tijd tussen wanneer de motorrijder het punt passeert en wanneer jij het punt bereikt. Dit zou minstens twee seconden moeten zijn. Bij slechte weersomstandigheden of bij hogere snelheden, verleng deze afstand dan tot vier seconden.
Vermijd dode hoeken
Dode hoeken zijn gebieden rond een voertuig waar de bestuurder geen direct zicht heeft. Motorrijders kunnen gemakkelijk verdwijnen in deze dode hoeken, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties als je van rijstrook wisselt of afslaat. Controleer altijd je dode hoeken voordat je van baan verandert en geef motorrijders voldoende ruimte om te manoeuvreren.
Respecteer de ruimte van motorrijders
Geef motorrijders voldoende ruimte om veilig te rijden. Sta niet te dicht op hen bij stoplichten of in langzaam rijdend verkeer. Houd er rekening mee dat motorrijders soms van rijstrook wisselen om beter zichtbaar te zijn of om obstakels te vermijden. Geef ze de ruimte om dit veilig te doen.
Anticipeer op bewegingen
Motorrijders kunnen snel van richting veranderen om te reageren op veranderende verkeersomstandigheden. Anticipeer op deze bewegingen door alert te blijven en defensief te rijden. Wees voorbereid om te reageren als een motorrijder plotseling vertraagt, versnelt of van baan verandert.
Gebruik je spiegels effectief
Je zij- en achteruitkijkspiegels zijn cruciaal voor het bewust blijven van je omgeving, inclusief naderende motorrijders. Controleer regelmatig je spiegels en wees alert op motorrijders die zich achter of naast je bevinden. Geef ze voldoende ruimte en signaleer je intenties duidelijk voordat je van rijstrook verandert.
Geen kreukelzone
Motorrijders hebben geen kreukelzone zoals auto's die hebben. In een auto is de kreukelzone het gedeelte dat bij een botsing in elkaar zakt om de impact op de inzittenden te verminderen. Motorrijders zitten echter direct blootgesteld aan de elementen en de krachten van een ongeval. Hierdoor lopen motorrijders een veel groter risico op ernstige verwondingen bij een ongeval.
Meedoen is makkelijk
Het handhaven van een veilige afstand tot motorrijders is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Door rekening te houden met remafstand, dode hoeken te vermijden, de ruimte van motorrijders te respecteren, op bewegingen te anticiperen en je spiegels effectief te gebruiken, kun je bijdragen aan een veilige rijervaring voor iedereen. Onthoud: het delen van de weg begint met het respecteren van elkaar als medeweggebruikers.
Door deze richtlijnen te volgen, kunnen we samenwerken om onze wegen veiliger te maken voor zowel automobilisten als motorrijders.