Flexibele lesopbouw
De lessen zijn opgebouwd volgens het IGDI-model, namelijk:
- Introductie: met een prikkelend filmpje maak je via een vakoverstijgend onderwerp een bruggetje naar de lesinhoud.
- Instructie: duidelijke leerdoelen per les met focus op de verkeersregels, -borden en -afspraken. Met de verlengde instructie-opdracht neem je alle leerlingen mee.
- Verwerking: de opdrachten toon je eenvoudig op het digibord, met of zonder antwoorden. Kinderen maken de opdrachten digitaal of op papier. Bij digitale verwerking zie je als leerkracht direct de resultaten op groeps- en leerlingniveau.
- Evaluatie: met de 'Kijk terug'-quiz test je op een speelse manier wat de kinderen van de verkeersles hebben opgestoken.
Je bepaalt zelf in welke volgorde je deze lesfasen doorloopt. Deze heldere opbouw vind je ook terug in de handleiding en in het lesmenu van de ondersteunende digibordlessen in Basispoort.
Een les duurt ongeveer 30 minuten, en kan je naar wens uitbreiden met aanvullende materialen. Bijvoorbeeld toetsvoorbereiding, waarin de belangrijkste verkeersbegrippen, verkeesregels en -afspraken voor een toets staan. Of de ‘Kiezen maar’-opdrachten met een vakoverstijgende ontwerpende of onderzoekende vraag. Ideaal om in te zetten voor tempodifferentiatie. De leerlingen maken de opdrachten op hun eigen niveau. Met de thuisopdracht betrek je de ouders bij de lesstof op een leuke laagdrempelige wijze en stimuleer je de informele verkeerseducatie.