5 redenen om het verkeersveiligheidsdebat te volgen

Morgen vindt er in de Tweede Kamer een debat plaats over de verkeersveiligheid. Een interessant overleg om te volgen, want er staan belangrijke zaken op de agenda!

Veilig Verkeer Nederland debat verkeersveiligheid tweede kamer

We hebben een paar highlights op een rijtje gezet. Dit is maar een greep uit de onderwerpen die op de uitgebreide planning staan. Je kunt het debat live volgen.

Wij zijn aanwezig bij dit algemeen overleg en zijn benieuwd naar de gesprekken en uitkomsten. Welk onderwerp vind jij het interessantst? Laat het ons weten op Facebook!

1. Hoe gaan we om met bijzondere bromfietsen?

Wordt een aangepaste Stint weer toegelaten op de openbare weg? En hoe gaan we om met de groeiende interesse in onder andere elektrische steps? Deze vragen zijn van groot belang voor de verkeersveiligheid. Tijdens het debat worden manieren van toezicht besproken.

2. Gaat de verlichting op snelwegen overal weer aan?

Omdat uit onderzoek is gebleken dat verlichting een positief effect heeft op de verkeersveiligheid en de beleving hiervan is de verlichting langs zo'n 80 kilometer van een traject van 550 kilometer weer ingeschakeld. Wat zijn de stappen voor de resterende kilometers?

3. Hoe staat het met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV)?

Het aantal verkeersongevallen neemt toe. Daarom zijn er binnen het SPV een aantal concrete stappen genomen om dit te verbeteren. Wat wordt er de komende periode gedaan om de ambitie van nul verkeersdoden na te streven?

4. Snelheidsverlaging: wanneer terug naar 100 km/uur?

In verband met de stikstofcrisis wordt de snelheid op autosnelwegen verlaagd naar 100 km/uur overdag. Ook voor de verkeersveiligheid levert dit voordelen op. De nieuwe maximumsnelheden treden in werking zodra de borden in maart zijn aangepast. Tijdens het debat wordt hier een update over gegeven.

5. Hoe gaan we om met geautomatiseerde rijhulpsystemen?

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn geautomatiseerde rijhulpsystemen, die een bestuurder ondersteunen bij het rijden. Deze systemen kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, maar brengen ook nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee. Bestuurders zijn bijvoorbeeld niet altijd bekend met de systemen. Ook is van nog niet alle rijhulpsystemen bekend of ze aantoonbaar bijdragen aan de verkeersveiligheid. Op basis van adviezen wordt besproken hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.