Te hard rijden binnen de bebouwde kom veroorzaakt veel ongelukken. Het bezorgt mensen bovendien een onveilig gevoel. Uit de flitspeiling van Veilig Verkeer Nederland kwam naar voren dat maar liefst twee derde van alle weggebruikers bereid is zich aan de aangepaste snelheid van 30 km/uur te houden. Fijn, de voordelen van rustiger rijden zijn namelijk groot; door de snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur verkort je de remweg én, hoe lager de snelheid, hoe lager de impact bij een ongeluk. Bovendien zal de geluidsoverlast in Amsterdam afnemen. Kortom, Meedoen is makkelijk.
Van 50 naar 30
Amsterdam gaat niet voor half werk; vanaf 8 december zal op ongeveer 80% van alle wegen het verkeer niet harder mogen dan 30 km/uur. Dit geldt ook voor openbaar vervoer. Alleen op een aparte baan mag het openbaar vervoer 50 km/uur blijven rijden. Overige wegen moeten zich ook aan 30 km/uur houden. Net als Brussel voelt onze hoofdstad deze maatregel in één keer door. De gemeente laat weten dat er, naast de 4400 snelheidsborden, 170 verkeerslichten worden afgesteld en andere infrastructurele maatregelen worden genomen. De 30 km/uur-borden zijn nu nog voorzien van een sticker waarop te lezen valt dat de maatregel pas 8 december in zal gaan. Uiteraard zullen de stickers voor 8 december worden verwijderd.
‘30 doen we voor elkaar’
Om iedereen op tijd te informeren start Amsterdam half november met de campagne ’30 doen we voor elkaar’. 30 km/uur wordt het nieuwe normaal en dat zal op verschillende manieren worden gecommuniceerd. Op scholen wordt er aandacht aan besteed en met ingang van de nieuwe 30km/uur-regel, zullen de welbekende smileys op sommige plekken langs de weg staan. Wil je ook als gemeente de snelheid verlagen? Wij helpen graag met advies en tools.