Tragisch incident met Birò roept vragen op

Publicatiedatum:

Een tragisch ongeval met de 12-jarige Saar in Amstelveen, roept vragen op. Wat zijn de regels rondom de Birò. De Birò is een kleine stadsauto en wordt steeds populairder. Het brengt tegelijkertijd onduidelijkheden met zich mee. Vooral op het gebied van waar en hoe het voertuig mag worden gebruikt. 

Biro

Waar mag de Birò rijden? 

De Birò valt in Nederland onder de categorie brommobielen. Dit betekent dat het voertuig zich aan bepaalde regels moet houden. Zo is het verplicht om met een Birò op de rijbaan te rijden. Je mag met het voertuig niet op het fietspad of door fietstunnels rijden, tenzij anders aangegeven. Ook mag je niet met een Birò op autowegen, snelwegen of wegen die verboden zijn voor langzaam rijdende voertuigen. Parkeren doe je op reguliere parkeerplaatsen voor auto's en niet op het trottoir.

Maximale snelheid van de Birò

De Birò heeft een maximale snelheid van 45 km/uur. Dit komt overeen met de wettelijke limiet voor brommobielen in Nederland. Het voertuig kan dus snelheden bereiken die risico’s met zich meebrengen in gebieden met veel fietsverkeer.

Rijbewijs en leeftijdsgrens

Om een Birò te besturen, is een AM-rijbewijs vereist, oftewel het bromfietsrijbewijs. Dit rijbewijs is verplicht voor alle bestuurders van brommobielen, inclusief de Birò. De minimumleeftijd om een Birò te besturen is 16 jaar. Je kunt je afvragen of deze vereisten voldoende zijn of dat aanvullende maatregelen, zoals een specifieke rijvaardigheidstest voor brommobielen in druk verkeer, wenselijk zouden zijn. Voorlopig hanteert het CBR echter geen extra eisen en blijft het AM-rijbewijs de enige vereiste om een brommobiel te besturen.

Toename elektrische voertuigen in het straatbeeld 

Drukker, sneller en diverser: vergeleken met 20 jaar geleden is het verkeer op de fietspaden flink veranderd. Naast e-bikes is er een opmars van elektrische voertuigen zoals de Birò. Wij vinden dat het fietspad binnen de bebouwde kom in feite alleen voor fietsers is en dat een groot deel van de elektrische voertuigen op de rijbaan hoort. Op de smalle fietspaden gaat het namelijk ten koste van de veiligheid. Een recente proef in Amsterdam, waarbij bromfietsers en andere snelle voertuigen naar de rijbaan werden verplaatst, laat zien dat fietsers deze verandering als positief ervaren. Zij voelen zich veiliger en ervaren meer ruimte op het fietspad. Dit onderstreept het belang van duidelijke regelgeving en een herverdeling van de openbare ruimte om de veiligheid en doorstroming op drukke plekken te verbeteren.