Doortrappen: Veilig en prettig blijven fietsen

Publicatiedatum:

Fietsen is een geliefde hobby onder de groeiende groep 50-plussers. Tegelijkertijd laten de cijfers zien dat deze leeftijdsgroep kwetsbaarder is in het verkeer. Om zoveel mogelijk mensen toch veilig op de fiets te krijgen én te houden, is er het programma Doortrappen. Jocelyn Kemker-de Kruif (contactpersoon voor de provincie Utrecht) en Jolanda van Essen (projectondersteuner) zetten zich bij Veilig Verkeer Nederland in voor de regio Utrecht. 

Veilig Verkeer Nederland Doortrappen

Waarom het programma Doortrappen? 

Jocelyn: ‘We staan er liever niet bij stil, maar vanaf je vijftigste gaat het fysiek nu eenmaal wat meer achteruit. Uit onderzoek van het CBS blijkt dan ook dat 50-plussers vaker te maken hebben met eenzijdige fietsongevallen. Om dat cijfer naar beneden te brengen is een paar jaar geleden het programma Doortrappen in de markt gezet. Dit landelijke beweegprogramma is erop gericht dat 50-plussers zo lang mogelijk veilig en met plezier blijven fietsen. Doortrappen is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Veilig Verkeer Nederland is één van de uitvoeringspartners. Jolanda en ik geven voor de provincie Utrecht invulling aan Doortrappen. Dit doen we samen met partners, gemeenten en VVN-afdelingen en -vrijwilligers.’ 

Er vinden allerlei Doortrappen-activiteiten plaats. Vertel!  

Jocelyn: ‘De provincie Utrecht heeft ons de opdracht verleend om verschillende projecten te starten, waaronder Doortraproutes en de VVN Opfriscursus Fiets ‘Het Nieuwe Fietsen’. Deze pakken we samen op met onze partners Team Sportservice en XTNT.’ Jolanda vult aan: ‘De Doortraproutes zijn ontwikkeld door fietsdocenten Jetty de Vries en Karin Broer. In overleg met de Fietsersbond en met onze VVN-afdelingen geven we lokale invulling. Het zijn mooie, groene routes van zo’n 25 kilometer lang, over brede fietspaden met weinig obstakels en weinig onveilige kruispunten. We proberen zoveel mogelijk een route uit te zetten die vaak rechtsaf slaat, zodat je niet telkens hoeft over te steken. Dat is veiliger en makkelijker. We kijken ook altijd bij de start van de route of je er gratis kunt parkeren of dat het in de buurt van een station is. Ook houden we rekening met het type hellingen, want niet iedereen heeft een e-bike.’ 

Hoe ontwikkelen jullie een Doortraproute? 

Jolanda: ‘Als ik van een gemeente opdracht krijg om een Doortraproute op te zetten en er is een lokale VVN-afdeling, dan neem ik daarmee contact op. Zij kennen de omgeving als geen ander. Bijkomend voordeel is dat zij vaak ook de eindgebruiker zijn. Zo werken we actief met hen aan mooie en veilige routes. Samen met gepassioneerde mensen, die vrijwillig hun steentje bijdragen, gaan we aan de slag. Ook testen we de fietsroutes volop. We betrekken collega’s, maar ook mensen van de gemeente. Iedereen fietst met een andere blik en al die feedback samen maakt het tot een veilige route.’ Jocelyn: ‘Zo ontstaat echt een co-creatie waar iedereen blij van wordt.’ 

En dan is er ook nog ‘Het Nieuwe Fietsen’? 

Jocelyn: ‘Onder die naam organiseren we inderdaad de VVN Opfriscursus Fiets, speciaal voor fietsende 50-plussers. Geen traditionele fietscursus, maar een positieve, gezellige bijeenkomst waar mensen met elkaar in gesprek gaan over veilig fietsen en tips en ervaringen uitwisselen. In Utrecht doen we dit ook met een goede gastdocent die de sessies begeleidt aan de hand van foto’s, filmpjes en stellingen.’ 

Wat speelt er in jouw buurt?