Op 4 april is het Nationale Buitenlesdag. Dit jaar vieren we dat steeds meer leerkrachten buitenlessen organiseren, het hele jaar door. Les in de buitenlucht draagt bij aan de leerprestaties, natuurbeleving en gezondheid van kinderen. Bovendien vergroot een buitenles hun intrinsieke motivatie: ze vinden het leuk! Leerkrachten zouden het liefst een kwart van de lessen buiten houden, maar in de praktijk komen we in Nederland uit op één procent.
Cécile Collast, educatiespecialist bij Veilig Verkeer Nederland, werkte zelf ook jarenlang in het onderwijs. ‘Het is van alle tijden dat een leerkracht druk is en elke week keuzes moet maken in lessen. Een buitenles voelt dan als “nog een extra taak”. Vanuit die gedachte zijn we gaan kijken hoe we kunnen ontzorgen. Hoe maken we het leerkrachten zo makkelijk mogelijk om Verkeer als buitenles te geven?’
Een praktisch schoolpleinpakket
Veilig Verkeer Nederland heeft daar verschillende manieren voor ontwikkeld. Om te beginnen zijn er binnen de verkeersmethode -de doorgaande leerlijn van groep één tot en met acht- suggesties opgenomen voor het oefenen van vaardigheden. ‘Je kunt wel vertellen wat de handelingen zijn om af te slaan, maar het daadwerkelijk oefenen van dat afslaan kan niet in de klassencontext. Dus dan is er in de methode een verwijzing naar het schoolpleinpakket met een praktijkles waarin je dat afslaan oefent.’
De praktijklessen uit het schoolpleinpakket zijn zo opgezet dat de uitvoering voor leerkrachten, verkeersouders of bovenbouwleerlingen heel laagdrempelig is. ‘Een simpele plattegrond laat zien hoe je alles klaar zet. Er staat duidelijk op de leskaart welke materialen je nodig hebt, voor welke groep de opdracht is, welke onderdelen je oefent en hoeveel tijd dat kost. Ook staat precies wat je moet doen en vragen aan de leerlingen. Leerlingen oefenen lopen, oversteken, afslaan met de fiets, omgaan met verkeerslichten en obstakels, en veel meer. ‘Eigenlijk bereid je ze voor op alle vaardigheden en kennis die ze nodig hebben in het echte verkeer, alleen doe je het veiliger: ze kunnen nu in een afgeschermde omgeving oefenen en feedback krijgen.’
Van dit schoolpleinpakket heeft Veilig Verkeer Nederland twee varianten: met of zonder materialen. ‘Het pakket mét materialen is heel duurzaam ingestoken – je doet er zo tientallen jaren mee- maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Vaak kunnen scholen dit op subsidiebasis aanschaffen bij de provincie. Omdat scholen niet altijd de beschikking hebben over een subsidie of budget, bieden we de map met opdrachtkaarten en handleiding ook los aan. Dan kun je zelf materialen aanschaffen of je tekent bepaalde situaties uit met stoepkrijt. Er zijn wel alternatieven om die buitenlessen te doen.’