28 minder verkeersdoden in 2021: wat feiten op een rij

In 2021 kwamen 582 mensen om bij een verkeersongeval. Dat is 4,6 procent minder dan in 2020 en het laagste aantal sinds 2015. Goed nieuws natuurlijk, maar we zijn er nog lang niet. Nu is het een kwestie van doorpakken.   

Ouder stel op de fiets

We zijn op de goede weg. Vergeleken met het jaar 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd. Dit ondanks de groei van de bevolking. Maar eerdere doelstellingen om het aantal verkeersdoden drastisch omlaag te brengen, zijn niet gehaald. In 2030 moet het aantal verkeersslachtoffers zijn gehalveerd en de ambitie voor 2050 is zelfs nul slachtoffers. De verkeersveiligheidscoalitie zet zich sinds 2017 met verschillende partijen hiervoor in. Als we deze ambitie willen waarmaken, moeten we nu de handen ineenslaan. Wat valt ons op als we naar de statistieken van het CBS kijken? We zetten de feiten voor je op een rij.

Helft verkeersdoden is 60 jaar of ouder

Als we naar de leeftijd van de verkeersdoden kijken, is de helft 60 jaar of ouder. 60-plussers hebben relatief vaak een fietsongeval, terwijl Nederlanders jonger dan 60 jaar voornamelijk omkomen bij een auto-ongeluk. Het aantal verkeersdoden onder de 60-plussers nam wel af: van 306 in 2020 naar 294 in 2021.

Ben jij een 60-plusser en ben je benieuwd wat je kunt doen om zo lang mogelijk veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer? Lees hier onze tips. Je kunt ook de VVN Opfriscursus doen. In slechts 2 minuten weet je of je kennis up to date is. Opgeven voor een Opfriscursus bij jou in de buurt kan ook. 

Meeste verkeersslachtoffers onder fietsers

De meeste verkeersslachtoffers over het jaar 2021 vielen onder fietsers (207). Onder de 207 fietsslachtoffers waren 80 mensen e-bikers. Dit aantal is hoger dan in 2020 (74). 60-plussers hebben relatief vaak een fietsongeval met dodelijke afloop. Sinds 2020 is het aantal fietsdoden bijna 20% hoger dan het aantal autododen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen. (bron: SWOV). 

Meer weten over de fietshelm? Lees onze handige tips voor het dragen van een helm en tips voor de aanschaf van een fietshelm.

Cirkeldiagram aantal verkeersdoden naar leeftijd 2021
Staafdiagram aantal verkeersdoden naar vervoermiddel 2021

Overige weggebruikers

Hoe zit het dan met de overige weggebruikers? Onder bestuurders en passagiers van personenauto’s vielen er afgelopen jaar 175 verkeersdoden en er kwamen 43 voetgangers om het leven, 2 meer dan in 2020.

In 2021 overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers en 32 bestuurders van een scootmobiel. Dat zijn 8 meer slachtoffers onder de motorrijders en 16 meer doden onder de bestuurders van bromfietsen. Het aantal slachtoffers onder de scootmobielbestuurders is met 2 gedaald.

Minste slachtoffers in Zeeland

Zeeland is in 2021 de provincie met de minste verkeersdoden. Hier halveerde het aantal verkeersdoden, van 22 in 2020 naar 11 in 2021. De meeste verkeersslachtoffers vielen vorig jaar in Gelderland en Zuid-Holland, elk met 94 verkeersdoden. In deze provincies is het aantal verkeersdoden in 2021 gestegen. In Noord-Brabant vielen voor het eerst in zeven jaar niet de meeste dodelijke verkeersslachtoffers.

Veilig verkeer begint bij jezelf

Ondanks de daling van het aantal verkeersdoden in 2021, zijn we er nog niet. Veiligheid begint bij onszelf en iedere verkeersdeelnemer kan zorgen dat het in de publieke ruimte veiliger wordt. Dit doen we met elkaar door ons onder andere aan de snelheid te houden, op tijd van huis te gaan, MONO te rijden, zichtbaar te zijn en (vooral ouderen en kinderen) een fietshelm te dragen.

Kijk op Meedoen is makkelijk wat je zelf kunt doen om veilig deel te nemen aan het verkeer. Laten we er met elkaar voor zorgen dat er in 2022 een sterke daling van het aantal verkeersslachtoffers gerealiseerd is. Op naar nul verkeersdoden.