We zijn op de goede weg. Vergeleken met het jaar 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd. Dit ondanks de groei van de bevolking. Maar eerdere doelstellingen om het aantal verkeersdoden drastisch omlaag te brengen, zijn niet gehaald. In 2030 moet het aantal verkeersslachtoffers zijn gehalveerd en de ambitie voor 2050 is zelfs nul slachtoffers. De verkeersveiligheidscoalitie zet zich sinds 2017 met verschillende partijen hiervoor in. Als we deze ambitie willen waarmaken, moeten we nu de handen ineenslaan. Wat valt ons op als we naar de statistieken van het CBS kijken? We zetten de feiten voor je op een rij.
Helft verkeersdoden is 60 jaar of ouder
Als we naar de leeftijd van de verkeersdoden kijken, is de helft 60 jaar of ouder. 60-plussers hebben relatief vaak een fietsongeval, terwijl Nederlanders jonger dan 60 jaar voornamelijk omkomen bij een auto-ongeluk. Het aantal verkeersdoden onder de 60-plussers nam wel af: van 306 in 2020 naar 294 in 2021.
Ben jij een 60-plusser en ben je benieuwd wat je kunt doen om zo lang mogelijk veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer? Lees hier onze tips. Je kunt ook de VVN Opfriscursus doen. In slechts 2 minuten weet je of je kennis up to date is. Opgeven voor een Opfriscursus bij jou in de buurt kan ook.
Meeste verkeersslachtoffers onder fietsers
De meeste verkeersslachtoffers over het jaar 2021 vielen onder fietsers (207). Onder de 207 fietsslachtoffers waren 80 mensen e-bikers. Dit aantal is hoger dan in 2020 (74). 60-plussers hebben relatief vaak een fietsongeval met dodelijke afloop. Sinds 2020 is het aantal fietsdoden bijna 20% hoger dan het aantal autododen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen. (bron: SWOV).
Meer weten over de fietshelm? Lees onze handige tips voor het dragen van een helm en tips voor de aanschaf van een fietshelm.