'Bijna dagelijks zien we patiënten die een ongeluk hebben gekregen met hun elektrische fiets'

Publicatiedatum:

Marlies Schijven, chirurg Amsterdam UMC, postte vorige week een bericht op LinkedIn waarin ze pleit voor een helmplicht voor alle e-bikes. Ook wil ze strenge handhaving voor opgevoerde fatbikes. Haar post ging viraal en werd bijna 2 miljoen keer bekeken. Nederland is het massaal met de arts eens. 

Marlies Schijven

Op mooie dagen fietst Marlies naar haar werk. Wat ze onderweg tijdens haar rit naar het Amsterdamse ziekenhuis tegenkomt, baart haar grote zorgen. En hoewel ze deze rit vaak maakt, blijft ze zich verbazen. Links en rechts wordt ze voorbij gesjeesd door gevaarlijk slingerende fietsers op opgevoerde fatbikes. ‘Ze houden hun roer niet recht omdat ze vaak ook nog eens een mobieltje in de hand hebben’, vertelt Marlies. ‘Al fietsend door de drukke binnenstad sluiten ze zich door hun oordoppen dan ook nog eens af van de buitenwereld. En dat allemaal zonder een helm op hun hoofd. Iedereen ziet dat dit niet langer zo kan.’  

‘Aankomende donoren’ 

Eenmaal aangekomen in het UMC die vrijdagochtend, deelt Marlies haar frustratie met collega’s. Haar collega’s delen haar mening. ‘Elke ochtend hebben we overleg met alle chirurgen, ook die van de afdeling traumachirurgie’, legt Marlies uit. ‘De nachtdienst vertelt dan over de mensen die zijn binnengekomen. Bijna dagelijks zien we patiënten die een ongeluk hebben gekregen met hun elektrische fiets. Opvallend is dat daarbij vaak een jong persoon op een fatbike betrokken is. In de zorg noemen we ‘fatbikers’ ook wel ‘aankomende donoren’. Scherp, ik weet het, maar de werkelijkheid. Door elektrische fietsen, maar met name opgevoerde fatbikes, zien we steeds meer mensen met ernstig trauma op de IC belanden. We zien al jaren een toename van het aantal patiënten met ernstig fietsletsel en daar maken artsen zich zorgen over. Vorig jaar verongelukten 270 fietsers, in 2022 waren dat er zelfs 290. 76.400 fietsers raakten gewond, van wie bijna 49.000 met ernstig letsel! Schokkend is dat bij meer dan de helft van de ongevallen met de fatbike, jonge kinderen tussen de 10 en de 14 jaar betrokken zijn. En dat zijn niet alleen de eigenaren van deze vaak opgevoerde elektrische fietsen, het zijn ook medeweggebruikers. Wandelaars of mensen op een doodnormale fiets. Van elk ongeval waarvan het hoofd kapot is, zijn wij als artsen diep onder de indruk. Als je met 45 km/uur tegen het asfalt klapt, kan je je wel voorstellen hoe zo’n patiënt er aan toe is. Buiten de gebroken botten, klaplongen en buikletsel, zien we dus ook veel hersenletsel. Hoog energetisch trauma noemen we dat; een verzamelnaam voor ongevallen waarbij een grote overdracht van energie op het slachtoffer plaatsvindt.’ 

Marlies Schijven
Foto: Davy Rietbergen

Onacceptabel 

Nadat Marlies haar observatie deelt tijdens haar werk met haar collega’s op de OK, die allen het beeld herkennen en ook vinden dat het zo niet langer kan; besluit Marlies haar gedachten en frustratie ook met haar 42.530 volgers op LinkedIn te delen. ‘Marlies: ik kan er met mijn gefietshelmde hoofd echt niet bij dat de politiek niet ingrijpt, en vindt dat we dit als maatschappij ook niet langer kunnen én mogen accepteren. In mijn stad, Amsterdam, wordt de auto in de binnenstad ontmoedigd. Hierdoor gaan er steeds meer mensen fietsen. Prima, fietsen is gezond. Maar de opgevoerde fatbikes zijn niet te tolereren. Evenals mensen die zonder helm op een e-bike zitten. Dat mijn post zo vaak bekeken en gedeeld zou worden en dat ik zoveel reacties erop zou krijgen, dat had ik nooit verwacht, maar het is duidelijk; Nederland deelt mijn mening.’ 

Verbieden, innemen en helmplicht 

Toeval of niet, na het bericht van Marlies vrijdagavond op LinkedIn roept Caroline van der Plas, leider BBB, minister Madlener nu op om een minimum leeftijd van 16 jaar voor de fatbike in te voeren. Evenals het invoeren van een helmplicht voor de e-bike. De PVV was het eens met deze motie, al zijn ze er nog niet uit wat die leeftijdsgrens dan moet zijn. Marlies ziet het anders. ‘Je kunt moeilijk onderscheid maken tussen de verschillende elektrische fietsen. Daarom ben ik voor een helmplicht voor alle e-bikes en voor het verbieden van opgevoerde fatbikes. Laten we daar dan ook streng op straffen en handhaven. Dus neem die opgevoerde fatbikes in beslag, beboet de bestuurder en zorg ervoor dat ze niet in de winkel te koop zijn. Fiets je elektrisch, zet dan een helm op je hoofd. Een beroep doen op het gezonde verstand van de fietsers werkt blijkbaar niet. We zijn een eigenwijs volkje. Eigenaren van de e-bike zien het dragen van een helm vooral nog als een beperking, niet als bescherming. Mijn devies: verplicht die helm voor alle elektrische fietsers. En wil je geen helm op? Dan fiets je zonder trapondersteuning. Het is echt niet heel moeilijk.’ 

Meedoen is makkelijk 

Ga relaxed en veilig op pad. Allereerst is het belangrijk om je aan de verkeersregels te houden. Daarnaast wil je je kunnen concentreren in het verkeer. Berg daarom ook je mobiel op zodat je niet in de verleiding komt om die te pakken. Tot slot, wil je weten wat een fietshelm kan betekenen? Lees alles over de voordelen van een fietshelm