Kijkje achter de schermen met Sandra, projectleider educatie

Publicatiedatum:

Veilig Verkeer Nederland zet zich al meer dan 90 jaar in voor de verkeersveiligheid in Nederland. Verkeerseducatie is daarin een belangrijk speerpunt en onmisbaar voor kinderen in het basisonderwijs. ‘Met de VVN Verkeersmethode kunnen leerkrachten op een eenvoudige wijze de lessen verzorgen. Ook ouders kunnen met hun kinderen aan de slag’. 

Projectleider Sandra

Sandra van Baars, projectleider en teamleider Educatie, is al 15 jaar werkzaam bij VVN. Elk jaar verzorgt ze, samen met haar team van educatiespecialisten en contentcoördinatoren, de leerlijn voor de VVN Verkeersmethode. Met deze methode willen we zoveel mogelijk scholen, leerlingen én ouders bereiken. ‘Mijn rol hierin is vooral om onze visie te bepalen’, vertelt Sandra. ‘Waar gaan we heen? Wat speelt er op dit moment? Denk aan onderwerpen als helmgebruik of vervoersmiddelen zoals de e-bike of fatbike. Daarnaast zie ik erop toe dat de lessen (scholen hebben de keuze tussen een werkboek of digitale lessen), elk jaar weer op tijd af zijn en dat de VVN Verkeersmethode onder de aandacht wordt gebracht.’  

Mooie rol

Sandra vindt haar werk op de afdeling educatie leuk en belangrijk. ‘Ik hou echt van mijn beroep’, vertelt ze. ‘Ik werk met veel mensen samen, zowel intern als extern. Kinderen in het verkeer is een mooi en belangrijk onderwerp. Zo’n kleintje op de fiets met een helmpje op, daar doen we het voor. Laten we, samen met ouders en leerkrachten, ervoor zorgen dat we ze een veilige basis geven en dat we ze goed op weg helpen in het verkeer.’  

VVN Verkeerseducatie

Van de VVN Verkeersmethode maken jaarlijks meer dan 4400 basisscholen gebruik. Dat zijn 550.000 leerlingen. ‘Het sterke van deze methode is dat het een doorlopende leerlijn is voor groep 1 tot en met 8’, legt Sandra uit. ‘De stof wordt de hele basisschoolperiode herhaald, uiteraard afgestemd op de leeftijd. Naarmate de leerlingen ouder worden, wordt de lesstof complexer. Hiermee bereid je ze goed voor op het veilig en zelfstandig deelnemen aan het verkeer.’ 

Jong geleerd…

Met de VVN Verkeersmethode leren kinderen al vanaf groep 1 omgaan met het verkeer. En dat vindt Sandra erg belangrijk. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen, zo vindt ze. ‘We hebben zelfs een lespakket voor peuters. Kinderen leren door te doen’, legt ze uit. ‘Ze willen ook graag meedoen aan het verkeer, dat vergroot hun wereld. Niet alleen de leerkrachten, juist ook de ouders spelen hierin een belangrijke rol. Kinderen nemen namelijk over wat ze van hun ouders zien. Nog een belangrijk punt; op jonge leeftijd aanleren is makkelijker dan later iets afleren. Denk aan fietsen zonder afleiding; als ze leren niet te fietsen met een mobiel in de hand, dan hoef je ze dat ook niet later af te leren.’ 

Zelfstandigheid

Terwijl de groepen 1 tot en met 3 vooral klassikaal les krijgen, onderverdeelt in thema’s zoals bijvoorbeeld het buitenspelen, gaan de groepen 4 tot en met 8 meer zelfstandig aan de slag. Sandra: ‘We werken dan ook toe naar het toetsmoment; het Nationaal VVN Verkeersexamen. Een ijkmoment. Dat doen we door middel van de lessen op school, maar ook door bijvoorbeeld VVN Minecraft Verkeerseducatie; een interactieve game die kinderen heel leuk vinden. In de voorbereiding voor het examen spelen ouders ook een belangrijke rol. We bieden scholen oefenmateriaal aan en voor ouders hebben we een app. Het verkeersexamen is vaak het eerste examen voor een kind. Het is dan fijn als ouders de route met hun kind verkennen en de vragen oefenen. Dat is niet alleen leerzaam, maar neemt ook een stukje spanning weg.’ 

Meer dan alleen de lessen

Met de overkoepelende campagne ‘Leer kinderen meer over het verkeer’ brengt VVN verkeerseducatie onder de aandacht. ‘We proberen mensen op verschillende kanalen te bereiken’, vertelt Sandra. ‘Dat doen we bijvoorbeeld door middel van sociale media, flyers, campagnes en VVN Verkeersouders op school. We zien namelijk dat niet iedereen weet wat we doen. We bieden namelijk niet alleen materialen voor in de klas, maar ook voor op het schoolplein, in de praktijk en thuis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een dodehoek les. Mooi voorbeeld ook is het VVN Schoolpleinpakket; een bolderkar met daarin pionnen, verkeersbordjes, hesjes en opdrachtkaarten. De kinderen van groep 1 tot en met 3 leren met behulp van de attributen bijvoorbeeld veilig over te steken. Ook kunnen ze een fietsparcours volgen. Met zo’n pakket kunnen scholen meerdere jaren vooruit. De kinderen zijn enthousiast en lekker actief bezig. We hebben ook iets nieuws te melden: we gaan aangepast lesmateriaal maken voor speciaal onderwijs, iets waar wij als team heel enthousiast over zijn.’

Kinderen thuis wegwijs maken

Net zo belangrijk vindt Sandra de thuisopdrachten en lesmaterialen voor thuis. Ook dat reikt VVN aan. ‘Bij ouders is het onderwerp verkeerseducatie niet top of mind. Ouders bereiden zich er niet zozeer op voor. Dat is begrijpelijk, maar door middel van een voorleesboek voor de kleintjes en een quiz of game voor de iets oudere kinderen, kan je ze thuis, op een leuke manier, al een hoop leren.’ 

Toekomst en ontwikkelingen

Hoe ziet Sandra de toekomst van verkeerseducatie en wat zijn de laatste ontwikkelingen? ‘Door het personeelstekort op scholen wordt het steeds lastiger om verkeerslessen te geven. Leraren moeten keuzes maken. Verkeerseducatie wordt steeds meer een ondergeschoven kindje. Het is voor ons dus extra belangrijk om dit onderwerp onder de aandacht te brengen.’