Wheelie Pop: game aanpak 'appen op de fiets'

Je telefoon gebruiken op de fiets? Geen goed idee. Speel de gratis Wheelie Pop game thuis of in de klas met je leerlingen van groep 7 of 8 of brugklassers van het voorgezet onderwijs. Ze ontdekken hiermee spelenderwijs de risico’s van smartphonegebruik en afleiding op de fiets.

Wheeliepop

Ontdek zelf de risico’s

Door onderzoek weten we dat zeker 77% van alle kinderen tussen de 12 en 17 jaar de smartphone gebruikt tijdens het fietsen. Bij 18% van de fietsongevallen waarbij kinderen uit deze leeftijdsgroep gewond raken, komt dat door het gebruik van de telefoon op de fiets. Tijd dus om hier wat aan te doen!

Al je vrienden zijn gehypnotiseerd door hun smartphone. Om je vrienden te redden ga je de strijd aan met Mister Smart, die de telefoons maakt en verkoopt. Door verschillende levels en landschappen fiets je naar zijn fabriek voor de eindbattle tegen hem. Krijg je onderweg een smartphonesignaal en -afbeelding in de knop rechtsonder? Klik daar niet op. Doe je dit wel, dan word je afgeleid en kun je ergens tegenaan fietsen. Verdien punten door niet op die knop te drukken.

Verhaallijn game Wheelie Pop

Wheelie Pop thuis

In het verkeer draait het om focus. Als je op je telefoon kijkt of hem bedient, kun je niet tegelijkertijd je aandacht in het verkeer houden. Je ziet minder en je reactietijd wordt langer. Daarom MONO in het verkeer. Help je kind en speel samen de game Wheelie Pop waarin je op een leuke en aansprekende manier leert om afleiding van je telefoon te negeren.

Wheelie Pop in de klas

Wheelie Pop is geschikt voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs, het eerste jaar van het voortgezet onderwijs en de onderbouw van het praktijkonderwijs. Wheelie Pop werkt aan bewustwording van risico’s en verandering van houding. Ook gedragsbeïnvloeding door leeftijdsgenoten komt aan bod, bij de nabespreking van de game.

Met onze gratis lesbeschrijving kun je meteen aan de slag. De les duurt ongeveer een uur. De les sluit mooi aan bij de les Doe meer met MONO, maar kan ook prima los daarvan worden gebruikt.

Er zijn verschillende werkvormen bedacht om het jou als leerkracht zo makkelijk mogelijk te maken er in de klas mee aan de slag te gaan. Mogelijkheden: een duel, klassenstrijd, 15 minuten challenge of week challenge: wie is binnen een week het verst gekomen?

Vlogger Ties doet een Wheelie Pop-battle met scholieren. Zou hij winnen? Je ziet het in de video.

Waarom een game?

Kinderen op deze leeftijd vinden het superleuk om te gamen. Ze gaan hierdoor graag met de les aan de slag, staan meer open om te leren en al gamend leren ze onbewust een heleboel. Vooral op het gebied van houding in het verkeer en veiligheidsbewustzijn. Wheelie Pop is dus véél meer dan een leuk spel.

Het effect van het spel

In de game is gebruik gemaakt van de SST-methodiek. Spelers leren hierdoor af om automatisch te reageren op smartphonesignalen. Onderzoeksbureau Ruigrok onderzocht het effect van Wheelie Pop. Eén van de uitkomsten: Wheelie Pop-spelers denken vaker na over hun veiligheid tijdens het fietsen dan niet Wheelie Pop-spelers. Ook weten we dat het effect van de game groter wordt, als die vaker wordt gespeeld.