2: Lachgasverbod
Sinds 1 januari 2023 staat lachgas op lijst II van de Opiumwet. Wat betekent dit? Vanaf dit jaar is het verboden om lachgas als genotsmiddel:
- Bij je te hebben
- Te verkopen
- Of te vervoeren
Het doel van dit verbod is om het gebruik van lachgas onder particulieren terug te dringen. Hiermee hoopt de overheid ook het aantal verkeersincidenten, waarbij lachgas in het spel is, te minimaliseren. Lachgas in het verkeer is met name onder jongeren de afgelopen jaren een groeiend probleem.
3: Nieuw toetsingskader voor LEV’s
De toelating van de elektrische step op de openbare weg in Nederland is al lange tijd een gevoelig onderwerp in de politiek. Om de verkeersveiligheid van deze vervoersmiddelen te waarborgen is er behoefte aan eenduidige regelgeving voor de toelating van deze LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen).
Daarom werken het ministerie van IenW, SWOV en de RDW samen aan een nationaal toelatingskader voor de Lichte elektrische voertuigen: het LEV-kader. Dit nieuwe toetsingskader, waarin wordt omschreven welke LEV's onder welke voorwaarde de openbare weg op mogen, wordt naar verwachting in 2023 gepubliceerd. Totdat dit toetsingskader er is, zullen de LEV’s die tot de openbare weg worden toegelaten blijven gemonitord. Bekijk hier welke LEV's wel en niet toegelaten worden op de openbare wegen.
4: Op meer plaatsen max 30 km/uur
Er wordt al jaren gesproken over een verlaging van de algemene maximumsnelheid van 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Zo nam de Tweede kader in oktober 2020 een motie aan om de 30 km/uur als nieuwe standaard in te voeren. Wanneer de 30-km per uur regel daadwerkelijk wordt ingevoerd is nog niet bekend. In dit SWOV-rapport lees je meer over de verkeerskundige achtergrond achter de maatregel.
Wat er - naar alle waarschijnlijkheid - in 2023 wel staat te gebeuren, is dat in steeds meer gemeenten een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt ingesteld binnen de bebouwde kom, zonder dat de wetgeving al is aangepast. Dit kan namelijk door gemeenten zelf bepaald worden.
Bij Veilig Verkeer Nederland zijn we een voorstander van een nieuwe 30km/uur-norm, met mogelijke uitzonderingen voor doorgaande wegen. Hoe lager de snelheid, hoe korter de remweg én hoe lager de impact bij een ongeluk. Bij een maximale snelheid van 30 km/uur is de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto 95%. Dat is 10% hoger dan bij 50 km/uur.
Disclaimer
Zowel punt 3 als 4 op deze lijst zijn verkeersonderwerpen die momenteel op de politieke agenda staan. Maar dit betekent helaas niet dat er dit jaar al een nieuw toetsingskader komt voor de LEV's en de norm daadwerkelijk van 50 km/uur naar 30 km/uur gaat. Regelmatig verschuift de planning van dit soort plannen, dus er bestaat een kans dat dit pas volgend jaar (of volgende jaren) daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Wanneer er duidelijkheid is over de planning, zullen we deze nieuwe data en aanpassingen uiteraard communiceren via onze online kanalen.